1. redna seja

Državni zbor VII

1. 8. 2014

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Spoštovani. Prosim, da zasedete svoja mesta.

V naši sredini pozdravljam predsednika države, gospoda Boruta Pahorja in predsednika Državnega zbora gospoda Janka Vebra. Lepo pozdravljena.

/ aplavz/

/ himna/

Besedo dajem sedaj spoštovanemu predsedniku Državnega zbora, gospodu Janku Vebru. Izvolite, prosim.

Hvala za besedo predsedujoča. Spoštovani predsednik Republike Slovenije, gospod Borut Pahor. Spoštovane poslanke in poslanci, gospe in gospodje.

Dovolite mi, da vas nagovorim ob izteku VII. mandata Državnega zbora. Mandat se izteka prej, kot določa Ustava, kar govori o tem, da smo delovali v zelo zahtevnih razmerah, ki so jih v veliki meri narekovale tako gospodarske in finančne razmere, ki pa so nastale v svetu, ne v Sloveniji, to moramo poudariti, seveda pa smo sestavni del tega dogajanja bili tudi v Sloveniji in ukrepi, ki jih je bilo potrebno sprejemati v Državnem zboru so bili zelo pomembni, da smo lahko obvladovali ravno to področje.

Ob tej priložnosti bi se želel še posebej zahvaliti poslankam in poslancem sklica, ki se mu z današnjim dnem izteka mandat za izjemno sodelovanje. Dosegli smo soglasje tako med opozicijo in koalicijo, zato da smo lahko spremenili v dveh bistvenih točkah tudi Ustavo Republike Slovenije in tudi na mednarodnem področju sprejeli pomembno odločitev, ko smo soglasno ratificirali vstop Republike Hrvaške v Evropsko unijo. Mislim, da smo s tem dejanjem dali en pomemben pečat v zgodovini parlamentarizma v Sloveniji in, po mojem mnenju, bo to tudi zaznamovalo v največji meri mandat, ki se nam izteka. Za to, da smo lahko, po mojem mnenju, uspešno delovali pa je velika zasluga tudi predsednika, tako da se mu tudi zahvaljujem in hkrati se oba zahvaljujeva za vse kar je bilo sprejeto v Državnem zboru, kajti veliko zahtevnih predlogov je posredoval predsednik republike v sprejem Državnemu zboru in vsi predlogi so bili sprejeti. Tudi to je nekaj, kar bo zagotovo ostalo kot pomemben mejnik pri delovanju ali dosežek pri delovanju Državnega zbora.

Ob zaključku mojega govora mi dovolite, da se zahvalim tudi vsem sodelavcem in sodelavkam v Državnem zboru za pomoč pri delu Državnega zbora, še posebej pa tudi Kabinetu, ki je skrbel za to, da sem tudi sam, upam, da dovolj, primerno opravljal funkcijo Državnega zbora in še enkrat iskrena hvala za vso pomoč in tudi novemu sklicu veliko uspeha pri delu, v katerega vstopamo z današnjim dnem.

Hvala.

/ aplavz/

Zahvaljujem se spoštovanemu gospodu Janku Vebru, predsedniku Državnega zbora, za izrečene besede.

Hvala lepa.

Pričenjam 1. sejo Državnega zbora, ki jo je na podlagi 81. člena Ustave republike Slovenije sklical predsednik Republike Slovenije gospod Borut Pahor, ki bo Državni zbor zdaj tudi nagovoril.

Prosim spoštovani predsednik.

Borut Pahor

Spoštovana gospa predsedujoča, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci.

Sprejmite najprej prosim moje iskrene čestitke za vašo izvolitev. Po običaju bi zdaj moral najbrž dodati željo, da se skupaj potrudimo po svojih najboljših močeh. Ampak, že dolgo časa ni več ta čas običajen, zato mi pride na misel Churchill: Trud po naših najboljših močeh ni več dovolj. Čas je, da naredimo pravo stvar, vse druge možnosti smo namreč že izčrpali. Visoki dom, končno se vendarle zdi, da je kriza premagljiva, to nas opogumlja, nas in ljudi, ki jih predstavljamo, vendar ne storimo napake. Ne mislimo naivno, da se bo to zgodilo v vsakem primeru – ne – zgodilo se bo samo v enem primeru: če bomo skupaj naredili pravo stvar. Po petih letih krize in več se zdaj morda bolj kot kadarkoli prej zdi, da kljub različnim, celo zelo različnim pogledom na to kaj in kako je potrebno vemo za kaj gre. Gre za sveženj strateških in praktičnih ukrepov za modernizacijo naše družbe in države. In kar je najpomembneje, morda nikoli doslej sama politična volja, da naredimo pravo stvar, ni bila tako odločilna in mogoča za uspeh, kot je zdaj. Po eni strani je to dobro, rešitev krize in splošno družbeno okrevanje naše domovine je zdaj v največji meri odvisno od nas samih. Po drugi strani bi to lahko bilo slabo, če ne bomo uspešni, ne bomo imeli izgovorov, da bi s prstom kazali na druge. Izgubljen bo še tisti zadnji drobec zaupanja med ljudmi, ki je ostal. Zato si praktično neuspeha v tem mandatu ne moremo privoščiti.

Skupaj z vami si zato želim, da bi se lahko čez čas po dobri stari slovenski navadi kvečjemu prepirali o tem kdo je bolj zaslužen za to, da smo uspeli, kot da bi se prepirali o tem kdo je bolj kriv, da nismo.

Spoštovane poslanke in poslanci. Tvegamo ceno, da bo za uspešnost tega mandata najpomembnejša okoliščina tega mandata najpomembnejša okoliščina splošno politično vzdušje. Bomo vsak s svojimi ravnanji krepili medsebojno zaupanje, ali pa bomo poglabljali razmere in predsodke. To je naša odločitev, nihče nam je ne more vsiliti, mi smo gospodar te odločitve. Če bo prevladalo konstruktivno politično vzdušje, bodo tudi težki problemi lažje rešljivi. Pogoji vseh uspehov, ki jih od nas pričakujejo ljudje, so temeljni, strpnost, medsebojno spoštovanje in zaupanje. V tem smislu smo zaradi razlik, ki so med nami, in državni zbor zaseda zato, da te razlike izrazi, dolžni paziti drug na drugega. Nespoštljivost do enega samega pomeni nespoštljivost do nas vseh.

Spoštovane poslanke in poslanci, imejmo pred očmi velike vizije, zasledujmo jih, vendar hkrati pazimo na sleherno človeško malenkost. Iz izkušenj vemo, da smo Slovenci sposobni neverjetnih podvigov, kadar spodbujamo drug drugega, to velja še posebej za vzdušje za delo v tem visokem domu. Niso problem politične in druge razlike med nami, zato ta parlament je, problem je, če se z njimi ne da živeti, ali pa se jih pri pomembnih, za res za vse ljudi pomembnih stvareh ne zna ali pa ne zmore presegati v skupno dobro.

Naj končam, spoštovane poslanke in poslanci. Mislim, da večina nas upa, da je končno luč na koncu tunela. To ni zdaj torej le trenutek, da se potrudimo po svojih najboljših močeh, ampak da naredimo pravo stvar. Gospe in gospodje, poslanke in poslanci, predsedujoča, temu visokemu domu, ki bo v naslednjem mandatu odločal o usodi te in naslednjih generacij, želim veliko modrosti, veliko potrpežljivosti, veliko volje za iskanje skupnega, razumevanje za razlike, ki so nepremostljive in vso odločnost za to, da premaknemo probleme v rešitev in da našim ljudem ne samo v tej generaciji, ampak tudi našim otrokom, damo upanje za prihodnost. Ta možnost obstaja, izkoristimo jo. Pri tem vam želim vso srečo. Hvala.

/ aplavz/

Predsedniku republike, spoštovanemu gospodu Borutu Pahorju, se zahvaljujem za njegove besede in hvala gospod predsednik, da ste počastili državni zbor s svojo prisotnostjo. Hvala lepa.

Obveščena sem, da se današnje seje ne more udeležiti poslanec gospod Luka Mesec. Na sejo državnega zbora sta vabljena predsednik Državne volilne komisije, Anton Gašper Frantar in direktor Službe državne volilne komisije, Dušan Vučko in sicer k 2. točki dnevnega reda. Vse prisotne še enkrat lepo pozdravljam.

Pri vodenju seje državnega zbora mi bosta pomagali generalna sekretarka državnega zbora, gospa Mojca Prelesnik in namestnica generalne sekretarke, gospa Jerneja Bergoč.

Prehajamo na določitev dnevnega reda prve seje državnega zbora. Predlog dnevnega reda je pripravljen v skladu s 1. odstavkom 10. člena je pripravljen v skladu s prvim odstavkom 10. člena Poslovnika Državnega zbora in ste ga prejeli z dopisom z dne 28. julija 2014. Začasni vodje poslanskih skupin in poslanca narodnih skupnosti so določili naslednji predlog dnevnega reda: 1. Imenovanje predsednika in podpredsednika Mandatno-volilne komisije, 2. Potrditev mandatov poslancev Državnega zbora in 3. Volitve predsednika Državnega zbora.

O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red kot ste ga prejeli s sklicem. Torej, prehajamo na odločanje. Prosim vse navzoče poslanke in poslance, da vstavite kartice v glasovalne naprave in preverite njihovo delovanje tako, da ne desni strani vložene kartice gori oranžna lučka. Menim, da je vse v redu, tako da lahko prehajamo na glasovanje. Glasujemo. Navzočih je 84 poslank in poslancev, za je glasovalo 84, proti nihče.

(Za je glasovalo 84.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red soglasno sprejet.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, to je IMENOVANJE PREDSEDNIKA IN PODPREDSEDNIKA MANDATNO-VOLILNE KOMISIJE. V skladu s prvim odstavkom 10. člena Poslovnika Državnega zbora so začasni vodje poslanskih skupin in poslanca narodnih skupnosti na sestanku 28. julija 2014 določili, da mesto predsednika Mandatno-volilne komisije pripada Poslanski skupini SMC Stranka Mira Cerarja, mesto podpredsednika pa Poslanski skupini DeSUS, Demokratična stranka upokojencev Slovenije. Začasna vodja poslanske skupin SMC Stranka Mira Cerarja dr. Simona Kustec Lipicer je sporočila, da za predsednika komisije predla dr. Mitjo Horvata. Začasni vodja Poslanske skupine DeSUS Demokratična stranka upokojencev Slovenije Karl Viktor Erjavec pa za podpredsednika predlaga Ivana Hrška. Predlog sklepa o imenovanju predsednika in podpredsednika Mandatno-volilne komisije ste prejeli.

Gospod Tanko, želite postopkovno? Izvolite, prosim. Gospod Tanko ima postopkovno.

Hvala lepa za besedo, spoštovana predsedujoča. Vsem prav lep pozdrav. Mislim, da je prav, da se razčistijo vsaj zadeve povezane s sestavo Mandatno-volilne komisije. Namreč, na predlog oziroma na razrez, ki je bil določen na tem pripravljalnem sestanku, ki ga je sklical dosedanji predsednik Državnega zbora gospod Veber, ste nam dosodili oziroma določili štiri sedeže v Mandatno-volilni komisiji. Mi smo na tej pripravljalni seji predlagali, da stranke zastopane v tem sklicu Državnega zbora podpišejo zavezo glede potrjevanja oziroma določitve mandatov, in sicer smo predlagali, da se vsi mandati določijo v paketu. In kot 2. točko te zaveze, da nobena izmed poslanskih skupin ne bo sprožila ali podprla naknadnih postopkov za odvzem mandata poslanca. Zdaj, mi smo dali rok do srede do 12.00 ure, da se poslanske skupine zastopane v tem sklicu Državnega zbora izjasnijo. Nobena izmed poslanskih skupin te zaveze ni podpisala in mi posledično tudi nismo predlagali v Mandatno-volilno komisijo nobenega člana. 7. člen Zakona o poslancih v drugem odstavku določa, da morajo biti v Mandatno-volilni komisiji zastopani poslanci oziroma predstavniki vseh poslanskih skupin v Državnem zboru. Zdaj glede na to, da Poslanska skupina Slovenska demokratska stranka v mandatno-volilno komisijo ni predlagala štirih članov predlagamo, da nam pred nadaljevanjem seje dostavite pisno mnenje Zakonodajno-pravne službe glede tolmačenja te določbe Zakona o poslancih. Kajti, mnenja sem, da ta hip, ta trenutek pogoji glede zastopanosti vseh poslanskih skupin v Mandatno-volilni komisiji niso izpolnjeni.

Predlagam tudi, da do takrat, dokler tega mnenja ni prekinete sejo in da potem še odredite petinštirideset minut za proučitev mnenja Zakonodajno-pravne službe, potem ko bo mnenje razdeljeno na klopi poslancev Državnega zbora.

Predlagam, da ta predlog v izogib vsem nadaljnjim zapletom pri izpeljavi postopka imenovanja Mandatno-volilne komisije in potrjevanju mandatov in naknadnih postopkov volitev dobimo ustrezno mnenje Zakonodajno-pravne službe in to preden se postopki sploh začnejo. Hvala lepa.

Hvala, gospod Tanko.

Menim, da ni potrebe da sedaj zahtevamo mnenje ZPS ampak, da sledimo določilom Poslovnika Državnega zbora in seveda Zakona o poslancih. Torej začasni vodje poslanskih skupin in poslanca Narodnih skupnosti so na sestanku, 28. julija 2014 na podlagi prvega odstavka, 10. člena in 33. člena Poslovnika Državnega zbora sprejeli sklep o določitvi števila mest poslanskih skupin v Mandatno-volilni komisiji in o določitvi poslanskih skupin, ki jima pripadata mesti predsednika in podpredsednika.

Sprejeti sklep sledi določbi drugega odstavka, 7. člena Zakona o poslancih, ki določa, da morajo biti v Mandatno-volilni komisiji zastopani predstavniki vseh poslanskih skupin v Državnemu zboru. V Komisiji je tako v skladu s sklepom zastopana tudi Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke in sicer ima štiri mesta. Predsednika Državnega zbora, gospod Janko Veber je po sestanku v skladu z dogovorom vsem vodjem in poslancema narodnih skupnosti poslal dopis, s katerim jih je pozval, da ga v skladu s sedmim odstavkom, 33. člena Poslovnika Državnega zbora obvestijo o imenih poslancev, ki bodo člani Mandatno-volilne komisije. To so storili vsi začasni vodje poslanskih skupi in poslanca Narodnih skupnosti z izjemo gospoda Jožeta Tanka, vodje poslanske skupine Slovenske demokratske stranke.

Po preteku roka je gospod Tanko predsednika Vebra v telefonskem pogovoru seznanil s tem, da Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke ne namerava določiti svojih članov v Mandatno-volilni komisiji. V zvezi s tem ugotavljam, da je sestava Mandatno-volilne komisije zakonita in zato komisija lahko opravi svoje delo v skladu s 7. členom Zakona o poslancih in prvim odstavkom, 13. člena Poslovnika Državnega zbora.

Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke ima v komisiji štiri mesta in lahko sodeluje pri njenem delu in sicer bodisi tako, da v skladu s 7. odstavkom 33. člena poslovnika zbora določi člane ter o tem obvesti predsednika državnega zbora, lahko pa 4 poslanci te poslanske skupine na seji komisije ob smiselni uporabi 54. člena poslovnika sodelujejo in glasujejo na podlagi pooblastila začasnega vodje poslanske skupine. Glede na navedeno vašega postopkovnega predloga ne morem dati na glasovanje.

Prosim, besedo ima gospod Tanko.

Hvala lepa za besedo.

Zdaj, jaz se s to vašo obrazložitvijo ne morem strinjati, kajti jaz mislim, da ste v tem primeru pomešali dodelitev delovnih oziroma sedežev v delovnem telesu in zastopanost v delovnem telesu. Stranka je v delovnem telesu zastopana samo v primeru, če imenuje v to delovno telo svojega poslanca. Mi brez osebnih zastopanj v delovnih telesih državnega zbora nimamo. Nimamo, in če Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke v delovno telo ni nikogar imenovala, potem je več kot očitno, da v tem delovnem telesu ni zastopana. Ni zastopana. In, spoštovana predsedujoča, mislim, da je neprimerno, da že začetek tega mandata obremenimo s takim, po mojem mnenju, po našem mnenju, neustreznim tolmačenjem 7. člena Zakona o poslancih. V izogib zapletom predlagam, da pridobite pisno mnenje in ga tudi zahtevamo, pisno mnenje Zakonodajno-pravne službe, zato jo tudi imamo, da to pisno mnenje razdelite vsem poslancem na klop in da potem odredite čas za preučitev tega mnenja. Jaz mislim, da je ta predlog utemeljen in da je tudi, upam, dobronamerno razumljen. Ne bi želel, da ob vsej te, vseh silnih pravnih kapacitetah, ki so tudi v tem državnem zboru, da tudi med tistimi, ki so nekoč svetovali službam državnega zbora, pridemo v situacijo, ko se bodo postopki vodili morda tudi še kje drugje. Vzemimo si nekaj časa, danes smo si rezervirali čas za konstitutivno sejo državnega zbora, prekinitve so predvidene, so sestavni del tega postopka in računam, da bo končno v tem državnem zboru prevladala ne moč, ampak zdrava pamet. In predlagam, gospa predsedujoča, da sejo prekinete in da zagotovite pisno stališče, pisno mnenje Zakonodajno-pravne službe in pa čas za preučitev tega mnenja.

Hvala lepa.

Hvala, gospod Tanko.

Jaz bi spoštovani zbor želela opozoriti in predvsem pa stranko SDS in gospoda Tanka na 34. člen Poslovnika Državnega zbora, ki pravi, poslanec ima pravico in dolžnost, da se izreče, v katerih delovnih telesih državnega zbora želi sodelovati. In dodala bi še to, da je problem, kaj če bi več poslanskih skupin tako ravnale, mi danes sploh ne bi mogli opraviti konstitutivne seje državnega zbora.

Pozivam še ostale vodje poslanskih skupin oziroma začasne vodje poslanskih skupin ali poslance, če želi še kdo postopkovno v zvezi s to zadevo. Prosim.

Gospod Tanko, želite postopkovno? Prosim.

Spoštovana predsedujoča in tudi vaša desna roka, gospa generalna sekretarka, lepo vas prosim, da ne tolmačite naše zahteve s členi poslovnika, ki s tem nimajo popolnoma nobene povezave. Popolnoma nobene povezave. Mi v poslanski skupini želimo strokovno stališče, strokovno stališče lahko da Zakonodajno-pravna služba, zato jo v tej hiši imamo. Če zahtevamo mnenje Zakonodajno-pravne službe je povezano tudi z določbami 73. člena Poslovnika. Prosim vas, da te stvari oziroma to mnenje pridobite in ne da poskušate kakorkoli izkrivljati tisto, kar smo mi predlagali in kar zahtevamo. To, kar mi zahtevamo ni predmet interpretacije predsedujočega ali generalne sekretarke, ampak je zahteva. O tej zahtevi mora Državni zbor odločiti. Lahko odloči tudi samo predsedujoči. Ni noben problem, ampak predlagam, da v izogib vsem nadaljnjim zapletom, vsem težavam, ki se lahko iz tega razvijejo omogočite oziroma pridobite mnenje Zakonodajno-pravne službe, s katerim bomo vsi razpolagali. Ta zahteva ni nič nekaj neobičajnega, nič posebnega. Če pa je to težko, pa bi prosil, da zaprosimo za mnenje nekdanjega zunanjega svetovalca Državnega zbora, ki je pač opravljal tudi podobne stvari, pač kot strokovnjak, če je to tako težko zagotoviti in tako težko pridobiti. Predlagam, spoštovana predsedujoča, da se jo prekinete, da naložite Zakonodajno-pravni službi, da napiše stališče v zvezi oziroma mnenje v zvezi v tej povezavi med imenovanjem ali pa določitvijo članov Mandatno-volilne komisije ali pa neimenovanjem in 7. členom Zakona o poslancih. To je lahko hitro narejeno in potem, da nam daste čas, da to mnenje Zakonodajne-pravne službe tudi proučimo. Hvala lepa.