2. izredna seja

Državni zbor VII

28. 8. 2014

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Milan Brglez

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje.

Pričenjam 2. izredno sejo Državnega zbora, ki sem jo sklical na podlagi prvega odstavka 58. člena in drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: Irena Grošelj Košnik, mag. Alenka Bratušek, mag. Marko Pogačnik, Marijan Pojbič, Karl Viktor Erjavec in Franc Jurša.

Na sejo sem povabil kandidata za poslanca mag. Dušana Verbiča in predstavnika Državne volilne komisije k 2. točki dnevnega reda ter predstavnika vlade. Vse prisotne lepo pozdravljam.

Prehajamo na določitev dnevnega reda 2. izredne seje Državnega zbora.

Predlog dnevnega reda ste prejeli v torek, 26. avgusta 2014, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Poslanska skupina SDS je 27. 8. 2014 predlagala, da se dnevni red 2. izredne seje Državnega zbora, v okviru 2. točke, to je Mandatno-volilnih zadev razširi z obravnavo predloga sklepa o izvolitvi predsednika, podpredsednika in članov Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb. Predlog za širitev je brezpredmeten, ker sem navedeno zadevo v časovnem poteku seje zbora že uvrstil kot podtočko A v okviru 2. točke dnevnega reda, zato o njem ne bomo odločali. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 76 poslank in poslancev, za je glasovalo 58, proti 1.

(Za je glasovalo 58.) (Proti 1.)

Ugotavljam, da je dnevni red 2. izredne seje Državnega zbora določen.

Prehajamo na 2. TOČKO DNEVNEGA REDA – TO JE NA MANDATNO-VOLILNE ZADEVE. Znotraj tega bomo najprej obravnavali določitev kandidata, ki bo v skladu s 14. členom Zakona o poslancih opravljal funkcijo poslanca, namesto poslanca, ki opravlja funkcijo predsednika vlade. Ker poslanec dr. Miro Cerar v času, ko opravlja funkcijo predsednika ne more opravljati funkcije poslanca je Državna volilna komisija zboru posredovala sklep o ugotovitvi, da pripada pravica za nadomeščanja poslanca dr. Mira Cerarja v času, ko ta opravlja funkcijo predsednika vlade mag. Dušanu Verbiču. Sklep Državne volilne komisije je obravnavala Mandatno-volilna komisija, ki je zboru tudi pisno poročala in predložila predlog sklepa.

Želi poročevalec komisije besedo? Hvala.

Želite besedo predstavniki poslanskih skupin? (Ne.)

S tem bi potem lahko prešli kar…

Želijo besedo mogoče poslanci in poslanke? (Ne.)

Prav, potem zaključujem razpravo in prehajamo na glasovanje.

Na glasovanje dajem naslednji predlog sklepa: V času, ko poslanec dr. Miro Cerar, ki opravlja funkcijo predsednika Vlade v skladu s prvim odstavkom 14. člena Zakona o poslancih ne more opravljati funkcije poslanca, opravlja to funkcijo v skladu z drugim odstavkom 14. člena zakona o poslancih od 28. 8. 2014 mag. Dušan Verbič, rojen 13. 9. 1952, stanujoč Dolenjska cesta 149/a, Ljubljana. Glasujemo. Navzočih je 79 poslank in poslancev, za je glasovalo 79, proti nihče.

(Za je glasovalo 79.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je sklep sprejet.

Poslanskega kolega mag. Dušana Verbiča vabim, da se nam pridruži in zasede svoje poslansko mesto. Kolegu želim, da bi v poslanskih klopeh uspešno opravljal svojo funkcijo.

/ aplavz/

Prehajamo na obravnavo sklepa o izvolitvi predsednika, podpredsednika in članov Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb.

Poslanske skupine so na podlagi sklepa o določitvi števila mest poslanskih skupin v delovnih telesih Državnega zbora in o določitvi poslanskih skupin, ki jim pripadajo mesta predsednikov in podpredsednikov delovnih teles Državnega zbora, ki ga je na 1. seji 22. avgusta 2014 sprejel Kolegij predsednika Državnega zbora v obravnavo Državnemu zboru predložile predloge za predsednika, podpredsednika in člane navedene komisije.

Želite besedo predstavniki poslanskih skupin? Prosim za prijavo.

Besedo ima dr. Simona Kustec Lipicer.

Simona Kustec Lipicer

Spoštovani predsednik Državnega zbora, cenjene kolegice in kolegi.

Ker se okoliščine o prenehanju oziroma neprenehanju mandata enega od članov komisije, predlaganih članov komisije v tem vmesnem času niso spremenile, bo Poslanka skupina SMC glasovala proti sestavi omenjene komisije.

Hvala.

Milan Brglez

Gospod Tanko, prosim.

Spoštovani kolegi.

To, kar v torek na Kolegiju ni bilo mogoče, ko sem predlagal, da se točka o določitvi oziroma izvolitvi predsednika, podpredsednika in članov Komisije za nadzor varnostnoobveščevalnih služb uvrsti na to sejo Državnega zbora, se je to potem zgodilo samo od sebe. Predsednik Državnega zbora je takrat na Kolegiju dejal, da bi v primeru, če bi to točko uvrstili na dnevni red kršili sklep, ki ga je sprejel Državni zbor. In kot vidite, ni prišlo v tem delu, pravzaprav s to uvrstitvijo točke do nobene kršitve, ker je to storil predsednik sam od sebe. Bi pa rad opozoril, da imamo vsi poslanci Državnega zbora potrjene mandate, da je odločitev o potrditvi mandatov, če uporabim sodno terminologijo, pravnomočna in da od trenutka, ko smo dobili potrjene mandate, za nas veljajo vsa pravila, vse pravice, vse obveznosti, vse dolžnosti, ki so določene s poslovnikom Državnega zbora, ki so določene z zakoni in ustavo. Niti enemu poslancu v Državnem zboru ni mogoče na osnovi potrjenega mandata odreči delovanja v Državnem zboru ali delovnih telesih Državnega zbora, v nobeni točki, v nobenem primeru. To, kar se je zgodilo ob razpravah na seji Državnega zbora, ko ste predlagali procesni umik točke z dnevnega reda in tudi še kasneje v obrazložitvah, ko ste se sklicevali na to, da eden izmed poslancev ne more sodelovati v enem izmed delovnih teles, je šikaniranje, je ravnanje, ki pomeni kršitev praktično vseh pravnih podlag od ustave naprej. Nikomur ni mogoče odreči, da bi deloval v kateremkoli delovnem telesu. In samo sprašujem zdaj kolege poslance, kako lahko ta isti poslanec brez problema deluje v Odboru za zunanjo politiko, lahko deluje brez problema v Komisiji za nadzor javnih financ, ne sme pa delovati v komisiji, ki nadzoruje tako imenovane tajne službe. Nekdo je dejal, da to ni mogoče zato, ker bi imel vpogled v morebitne prisluhe, v aktivnosti, ki jih na osnovi odredb ali pa tudi ne izvaja, recimo, policija ali pa izvajajo tajne službe. Vendar, kdorkoli izmed nas bi bil v Komisiji za nadzor varnostno-obveščevalnih služb, je lahko na isti način, pod istimi kriteriji inšpeciran oziroma nadzorovan, ne da bi vedel, pa bo istočasno tudi nadzoroval delo te službe.

Glede na to, da se ta koalicija izmika ustanovitvi komisije, ki bi nadzorovala vojaško in tajno službo, pa seveda Sovo, to pomeni, da se v tem obdobju dela praznino za ravnanje tako vlade, ki ji izteka mandat, kot za mandatarja, ki sestavlja novo vlado in pušča v tem primeru obe obveščevalni službi popolnoma brez nadzora, brez obveznega parlamentarnega nadzora. To je nedopustno, da se to dogaja, nedopustno. Mislim, da Državni zbor mora to komisijo ustanoviti, kajti to je ena izmed šestih stalnih komisij Državnega zbora, pet ste jih ustanovili, ustanovili ste vse tiste, ki niso obvezne, za Komisijo Državnega zbora za nadzor varnostno-obveščevalnih služb pa očitno v koaliciji ne bo zadostne podpore. To, da je tudi vodja Poslanske skupine Stranke Mira Cerarja dejala, da lahko ta problem, ta zaplet sami rešimo, pomeni tudi pritisk na samostojnost Poslanske skupine Slovenske demokratske stranke in pomeni tudi kršitev 14. člena ustave, kajti v tem primeru gre za očitno politično segregacijo posameznika, se pravi, izvoljenega poslanca s polnim mandatom, pa seveda tudi za Poslansko skupino Slovenske demokratske stranke. Jaz upam, da bo v Državnem zboru prevladala modrost, da bomo ustanovili tisto, kar Državni zbor mora ustanoviti, in da bo tudi ta organ, tudi ta komisija izvajala svoje naloge tako, kot jih morajo vse ostale komisije ali pa delovna telesa, ki jih je ustanovil Državni zbor, ne glede na to, kaj si želi mandatar, ne glede na to, kaj si želi največja poslanska skupina v Državnem zboru, ne glede na to, kaj razmišlja predsednik Državnega zbora. Pravila so jasno postavljena, normativni akti so sprejeti in veljavni in če želite spoštovati načela pravne države, potem je treba te zadeve upoštevati. Ni mogoče določiti pravilo ali pa govoriti o izvajanju določil pravne države in o spoštovanju pravne države, če največja stranka…

Milan Brglez

Čas! Prosim.

krši pravzaprav Ustavo in tudi vse ostale akte, ki so na osnovi ustave postavljeni oziroma sprejeti v Državnem zboru. Predlagam, da svoje stališče spremenite. Hvala lepa.

Milan Brglez

Končali smo s predstavitvijo stališč poslanskih skupin. Besedo dajem poslankam in poslancem. Želi kdo besedo? Prosim.

Jani (Janko) Möderndorfer

Hvala lepa predsednik.

Predlagam, da preverite uro. Namreč ura ne funkcionira. Vodja poslanske skupine je govoril več kot dovoljenega časa, tako da, da ne bo prihajalo v nadaljevanju do teh diskrepanc.

Milan Brglez

Zaradi tega, ker je govoril več kot je bilo dopustno, sem ga opozoril. Tako da, tukaj ni kaj narediti več.

Torej še enkrat sprašujem poslance, če želi kdo besedo? Prosim za prijavo.

Besedo ima gospod Žan Mahnič.

Hvala za besedo, gospod predsednik. Spoštovane kolegice in kolegi!

Prvič v zgodovini Slovenije se dogaja, da obveščevalne službe nimajo nadzora. Sedaj jaz ne vem ali ne veste kaj so to obveščevalne službe ali se pa ne zavedate kakšen pomen ima nadzorstvo nad njimi. In kakor vem, je bil gospodu Janezu Janši mandat potrjen tako kot vsem ostalim. Sprašujem se ali je on poslanec z nekim omejenim mandatom? Ima iste pravice kot vsi ostale poslanke in poslanci in res ne vidim razloga zakaj danes ne bi te komisije ustanovili. Gre za občutljivo stvar, če lahko, kot je že bilo rečeno, član v vseh ostalih odborih, ne vidim razloga zakaj ne bi bil član tukaj. Ali ste vi vsi prepričani, da vam ne prisluškujejo oziroma, da niste v kakšnih predkazenskih postopkih. Vsak je lahko. Torej, če sklepamo po tej logiki, nihče od nas ne bi smel biti član te komisije za nadzor varnostnih in obveščevalnih služb. Kot edina evropska država, to je unicum, ostajamo brez nadzora in sprašujem se do kdaj bomo brez nadzora. Kdaj bodo vaši plačani pravniki izdali tisto mnenje, da boste končno lahko odločali o mandatu Janeza Janše. Konec koncev, odločitev Ustavnega sodišča je jasna. Jaz apeliram tukaj na zdrav razum, da še enkrat premislite in da danes končno to komisijo ustanovim. Hvala.