6. redna seja

Državni zbor VII

25. 3. 2015

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

1. TRAK (MK)

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!

Začenjam 6. sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 57. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: mag. Tanja Cink, gospod Tomaž Gantar, gospod Benedikt Kopmajer, gospod Ivan Škodnik, gospod Danilo Anton Ranc, gospa Ljudmila Novak, gospod Jernej Vrtovec do 11. ure, gospa Eva Irgl, gospa Jelka Godec, gospa Irena Grošelj Košnik do 13.30 ure, gospod Janez Janša, gospod Žan Mahnič, gospod Tomaž Lisec in gospa Janja Sluga.

Na sejo sem vabil predsednika Vlade, ministrice in ministre ter generalnega sekretarja Vlade k 1. točki dnevnega reda, predsednika Vlade in kandidatko za ministrico za izobraževanje, znanost in šport mag. Klavdijo Markež k 14. točki dnevnega reda, predsednika Republike Slovenije gospoda Boruta Pahorja k 15a. točki dnevnega reda, predstavnika Sodnega sveta k 15c. točki dnevnega reda ter predstavnike vlade k vsem točkam dnevnega reda.

Vse prisotne lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 6. seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v sredo, 18. marca 2015, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora.

Predlogov za umik posamezne točke z dnevnega reda oziroma predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel.

Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem. Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 56 poslank in poslancev, za je glasovalo 56, proti nihče.

(Za je glasovalo 56.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 6. seje zbora določen.

Prehajamo na 3. TOČKO DNEVNEGA REDA – TO JE OBRAVNAVO PREDLOGA ZAKONA O SPREMEMBI ZAKONA O DOHODNINI, PO NUJNEM POSTOPKU. Predlog zakona je v obravnavo zboru predložila vlada. Za dopolnilno obrazložitev predloga zakona dajem besedo predstavnici Vlade, državni sekretarki na Ministrstvu za finance mag. Mateji Vraničar.

Mateja Vraničar

Spoštovani gospod predsednik, gospe in gospodje poslanci. Pred vami je predlog spremembe Zakona o dohodnini, s katero se predlaga širitev možnosti uveljavljanja davčne olajšave za investiranje v opremo in sicer za avtobuse z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Po sedanji ureditvi se te olajšave v višini 40% upravičenih stroškov lahko uveljavijo tudi za motorna vozila, vendar le za tovorna vozila z motorjem, ki ustreza takšnim emisijskim zahtevam. Namen in cilj davčne olajšave v splošne je v delu, ki se nanaša na investiranje v motorna vozila, spodbujati investicije, ki so okolju prijazne in zmanjšujejo emisijske izpuste ter posledično pomenijo zmanjšanje negativnih vplivov na okolje. Minimalni standard za avtobuse ter tovorna motorna vozila je od 1. januarja 2014 določen z evropsko uredbo 595/2009, ki ureja homologacijo motornih vozil in motorjev, glede na emisije iz težkih vozil in ta standard je motor, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Predlog zakona torej pomeni, da bodo zavezanci imeli možnost uveljavljanja davčne olajšave za investicije v avtobuse z motorjem, ki ustreza tem emisijskim standardom.

S predlogom tako v enak položaj postavlja zavezance, ki opravljajo prevoz potnikov in zavezance, ki opravljajo prevoz tovora.

Po predlogu zakona bodo zavezanci lahko uveljavljali olajšavo tudi za leto 2014, pri čemer bodo lahko tudi že po oddanem davčnem obračunu za leto 2014 vložili popravek obračuna in sicer v roku 30 dni od uveljavitve predmetne spremembe zakonov. Po podatkih Ministrstva za infrastrukturo je bilo na dan 31. 12. 2014 v Sloveniji registriranih 2576 avtobusov, od tega na novo registriranih 133 z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Fizične osebe so imele v lasti 137 avtobusov, na tej podlagi ocenjujemo, da bodo finančne posledice z vidika znižanja prihodkov iz naslova davka od dohodka iz dejavnosti nižje od 40 tisoč evrov na letnem nivoju.

Vlada predlaga Državnemu zboru, da predlog zakona podprete v predloženem besedilu.

Hvala lepa.

Predlog zakona je obravnaval Odbor za finance in monetarno politiko, kot matično delovno telo.

Za predstavitev poročila odbora dajem besedo podpredsedniku gospodu Tilnu Božiču.

Tilen Božič

Spoštovani.

Odbor za finance in monetarno politiko je na 23. nujni seji dne 13. 3. 2015 kot matično delovno telo obravnaval predlog zakona o spremembi zakona o dohodnini, novelo ZDOH-2-L.

Predlog je po nujnem postopku v obravnavo in sprejetje predložila vlada.

Odbor se je uvodoma seznanil z gradivom predlagatelja in mnenjem Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora.

Seje so se na povabilo udeležili tudi predstavniki Ministrstva za finance in Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora.

Državni sekretar Ministrstva za finance je uvodoma obrazložil, da se olajšava za investiranje uveljavlja za avtobuse z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO VI, kar je bilo do zdaj v veljavi le za tovorna vozila. Ta rešitev predstavlja sistemski ukrep trajne davčne olajšave v višini 40% zneska vlaganj v opremo in neopredmetena dolgoročna sredstva v davčnem letu vlaganja do višine davčne osnove.

Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je izpostavila odprta vprašanja in sicer, glede retroaktivne veljave olajšave, saj nobena izmed fizičnih oseb na dan 31. 12. 2014 še ni imela v lasti avtobusa s predvideno različico motorja in potrebno spremembo naslova, saj ta ne odraža da gre zgolj za dopolnitev.

Predstavniki Ministrstva za finance so pojasnili, da v kolikor ne bi predlagali retroaktivne veljave obstaja nevarnost neenakopravne obravnave zavezancev, saj razpoložljive evidence zagotavljajo le podatke o registriranih vozilih, ne pa tudi kupljenih v letu 2014, ki pa so lahko bila registrirana kasneje.

Nadalje je bila obrazložena tehnična rešitev uvajanja olajšave za tiste, ki so davčni obračun za zadevno obdobje že oddali. Prav tako je bilo pojasnjeno, da bodo pripombe Zakonodajno-pravne službe glede spremembe naslova v čistopisu besedila upoštevane. Predlog po mnenju Vlade zasleduje cilj zasledovanja javne koristi preko spodbujanja nakupa novih avtobusov in posodobitev voznega parka potniškega prometa, kar naj bi ugodno vplivalo tudi na okolje. V razpravi je bil izpostavljen učinek izpada davčnih prihodkov na proračun v višini 1,3 milijona evrov. Odbor je glasoval o členih predloga zakona in jih s 17 glasovi za in nobenim proti tudi sprejel. Glede na to, da amandmaji niso bili vloženi Odbor za finance in monetarno politiko Državnemu zboru predlaga, da predlog zakona o spremembi zakona o dohodnini sprejme v predloženem besedilu. Hvala.

Sledi predstavitev stališč poslanskih skupin. Besedo ima Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke, zanjo gospa Suzana Lep Šimenko.

Hvala za besedo, predsedujoči. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci. Spoštovana državna sekretarka. Bom na tem mestu podala kar skupno stališče Poslanske skupine SDS o spremembi zakona o dohodnini in zakona o davku o dohodku pravnih oseb.

V Slovenski demokratski stranki vseskozi zagovarjamo ukrepe, ki gredo v smeri razbremenitve in večje konkurenčnosti gospodarstva. Temu cilju je sledila tudi davčna reforma, sprejeta v letu 2006 v okviru katere sta bila sprejeta tudi zakon o dohodnini in zakon o davku od dohodku pravnih oseb. Takrat ukinjene investicijske olajšave, saj se je večji poudarke namenil vlaganju v raziskave in razvoj, so bile na pobudo gospodarstva v juliju 2008 ponovno uvedene v obliki davčnih olajšav za določene investicije. Trenutno še veljavna določba zakona določa, da se za olajšavo lahko med drugim kvalificirajo avtobusi na hibridni in električni pogon ter tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam evro 6. Gospodarska in Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije sta utemeljeno opozorili na neustrezno razlikovanje med davčnimi zavezanci za investicijo v avtobuse in investicijo v tovorna vozila. Predlagane spremembe zakona tako širita možnost uveljavljanja davčne olajšave za investiranje v opremo na avtobuse z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam evro 6, in sicer za investicije, kot je bilo že danes tukaj rečeno, od 1. januarja 2014 naprej. S tem se v enak položaj postavlja zavezance, ki opravljajo prevoz potnikov in zavezance, ki opravljajo prevoz tovora. Cilj predlagane spremembe je v spodbujanju nakupa novih avtobusov, kar je glede nas povprečno starost vseh avtobusov v Sloveniji, ki je 8,8 let, še kako smiselno. Posledično seveda pomeni spodbujanje tudi pozitiven vpliv na posodobitev voznega parka, potniškega prometa in predvsem zmanjšanje negativnih vplivov na okolje. Kot smo že slišali, smo konec 2014 imeli registriranih 2.576 avtobusov in zgolj 133 jih ima motor, ki ustreza emisijskim zahtevam evro 6, kar je po evropski uredbi od 1. januarja 2014 tudi minimalni standard za avtobuse in tovorna vozila. Glede na navedene pozitivne lastnosti in vsaj majhno razbremenitev sicer manjšega dela gospodarstva bomo v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke predlagani spremembi zakona o dohodnini in zakona o davku od dohodkov pravnih oseb potrdili.

Besedo ima Poslanska skupina Demokratična stranka upokojencev Slovenije, zanjo gospod Uroš Prikl.

Spoštovani predsednik. Spoštovane kolegice in spoštovani kolegi. Dovolite, da vam na kratko predstavim stališče Poslanske skupine DeSUS o predlogu zakona o spremembi zakona o dohodnini.

Novela zakona prinaša pozitivne učinke, pa ne gre samo in zgolj za promocijo ugodnega davčnega okolja, temveč tudi za krepitev ekološke ozaveščenosti z načinom spodbujanja nakupa ekološko najnaprednejših tehnologij. Z uvedbo davčnih olajšav za avtobuse z motorjem standarda evro 6 se je izenačujejo pogoji za uveljavljanje davčnih olajšav pri nakupu tovornih vozil in avtobusov. Ravno enakopravna obravnava zavezancev, kot drugo ustavno načelo, dopušča tudi retroaktiven poseg pri uporabi tega zakona. Sprememba teh členov bo razširila možnost uveljavljanje davčne olajšave za investiranje in rešila problematiko avtobusnih prevoznikov. V naši poslanski skupini smo vseskozi podpirali davčne reforme, ki so omogočale ugodnosti in za hitrejši in konkurenčnejši razvoj gospodarstva. Tudi danes pozdravljamo spremembe predlagane novele zakone, ki jo je vlada pripravila skupaj z novelo, o kateri bo govora v naslednji točki. Ne glede na zakonska določila v večini primerov je praksa tista, ki narekuje spremembe, zato smo v Poslanski skupini Desus ocenili, da bi bilo smiselno prisluhniti strokovni javnosti ter upoštevati pobudo, ki so jo predlagali tako na Gospodarski zbornici Slovenije kot na Obrtno-podjetniški zbornici. Seveda veljavnih standardov za motorna vozila si nismo kar tako izmislili, to nam narekuje evropski predpis iz leta 2009, katerega je treba spoštovati. Cilj EU so nenehno usmerjeni na varstvo okolja oziroma na zmanjševanje negativnih vplivov na okolje. V Poslanski skupini Desus nismo presenečeni nad novimi standardi, ki gredo v prid spodbujanju nakupa ekološko naprednejših modelov vozil. Prav tako nas ne preseneča, da je cena takih vozil višja od njihovih predhodnikov kar je povsem logično. Bolj pomembni so učinki na okolje, čeprav javnost meni, da je razlika minimalna. Trenutno imamo v Sloveniji več kot 130 registriranih avtobusov z motorjem in ustreza najmanj emisijskih zahtevam EURO VI. Še dražji so na primer hibridni avtobusi, električnih pa še ni na trgu. Cena narekuje tudi povpraševanja, zato bomo z davčnimi olajšavami sprostili ta del trga. Slednje posledično pomeni tudi nižje dohodke državnega proračuna v prihodnjih letih, kar pa ni nujno, da gre za negativno izkušnjo za državo, kajti zavedati se je potrebno kaj to konkretno pomeni za samo gospodarstvo. Po nekaterih ocenah slovenski prevozniki prispevajo v državni proračun več sredstev kot državo stanejo subvencije. Pomembno je ohranjanje konkurenčnosti slovenskih avtobusnih prevoznikov tako na domačem trgu kot v tujini. Cilj države je tudi večje število potnikov v javnem potniškem prometu.

Da remiziram in počasi zaključim. Ker gre za nesporno ekološko zadevo, ker gre za davčno spodbudo zdravim podjetniškim idejam oziroma projektom in ker gre za pozitivni neto učinek za javne finance, namreč prispevek podjetnikov bo večji kot stanejo državo subvencije, bomo v Poslanski skupini Desus predlog zakona z veseljem podprli. Hvala lepa.

Besedo ima Poslanska skupina Socialnih demokratov, zanjo gospod Matjaž Han.

Hvala lepa, spoštovani predsednik. Spoštovana sekretarka. Kolegice in kolegi.

Današnja predloga novel Zakona o dohodnini in davka od dohodkov pravnih oseb sta nastala na pobudo Socialnih demokratov, ko smo se odzvali na vsa glasnejša opozorila gospodarstva predvsem avtobusnih prevoznikov o neenakopravnem položaju dela gospodarstva pri olajšavah, pri investicijah za nakup avtobusov. Socialni demokrati smo tem opozorilom prisluhnili v nameri, da se ta položaj odpravi, na koalicijo naslovili pobudo za spremembo teh dveh zakonov, ki bodo investitorjem pri nakupu avtobusov omogočili razumno predvsem pa enakovredno izhodišče za uveljavljanje investicijskih olajšav. Te naj sledijo dejanski vlogi, ki jo imajo in sicer spodbujajo investicije in hkrati sledijo realnemu stanju. Če tako ambiciozni akcijski načrt ne bo pomagal in spodbujal gospodarstva, če ta na kratek rok ni uresničljiv. Ko je bil Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb sprejet v našem pravnem redu v okviru tako imenovane davčne reforme je ta ukinila olajšave za investicije v opremo in neopredmetena dolgoročna sredstva. Gospodarstvo je na to opozorilo, kajti posledice neenakomerne davčne obremenitve pri ukinitvi davčnih olajšav za vlaganje v osnovna sredstva bi nas silila predvsem mikro in majhna podjetja. Ker slednja niso bila zmožna neposredno vlagati v raziskave in razvoj, na kar so bila sprva določene investicijske olajšave se je izrazila potreba po ponovni uvedbi davčnih olajšav za določene investicije. Prav tako so zaostrene gospodarske in finančne okoliščine terjale ukrepe, ki bi podjetjem preko investicijskih olajšav omogočile lažje soočanje z nastalimi razmerami v trgu hkrati bi jih spodbujala k investiranju. Leta 2008 smo priča številnim spremembam, ki so predvidevale davčno olajšavo za investicije v opremo in vlaganje v neopredmetena dolgoročna sredstva. Med temi so bili tudi avtobusi na hibridni ali pa električni pogon in tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Prehodno obdobje pa so se od leta 2008 podaljševala in sicer za tovorna vozila z motorjem, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO V ter za avtobuse, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Prav tako se je z novelami spreminjala stopnja emisijske olajšave, ki je sedaj določena na 40% investiranega zneska. Po izteku predhodnega obdobja, prehodnega obdobja 2013 pa je nastala nekakšna investicijska praznina, ki je bila očitna prav za nakup avtobusov, kajti sistemska rešitev je po izteku predhodnega obdobja določila olajšavo za investicije v avtobuse na hibridni ali električni pogon in tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Ta določba je davčne zavezance, ki želijo vlagati v investicije za naslova avtobusov postavila v neenakopraven položaj v primerjavi z ostalimi zavezanci. Na drugi strani pa je omogočila možnost olajšav za investicije v tovorna motorna vozila, ki ustrezajo najmanj emisijskim zahtevam EURO VI. Za avtobuse pa je olajšave predvidevala le za vozila z električnim in hibridnim pogonom. Ob tem velja opozoriti na prakso, ki kaže, da je uporaba avtobusov z motorjem na hibridni električni pogon ustrezna le na ozkem območju prevozov oziroma se tovrstna vozila uporabljajo pretežno v mestnem potniškem prometu. Prav tako ne gre zanemariti podatkov državne agencije v Republiki Sloveniji, ki opozarjajo, da se je lastništvo osebnih avtomobilov v Sloveniji v zadnjih dvajsetih letih skoraj podvojilo, stopnja motorizacije pa presega stanje v številnih gospodarsko najrazvitejših državah Evropske unije. Ob tem pa se v Sloveniji soočamo z zastarelim voznim parkom avtobusov, saj podatki kažejo, da je povprečna starost avtobusov še vedno na 10 let. To pa se pa od zakonodajalca terja premislek, da določbe teh dveh zakonov v delu investicijskih olajšav postavi tako, da bodo te dejansko služile svojemu namenu. Investitorjem morajo omogočiti rešitev, ki bo realna in skladna tako z okoljskimi zahtevami kot tudi drugače. Pozitivne spremembe, ki smo jim bili priča na področju trga avtobusov v zadnjih letih, so se v velikem delu zgodile tudi zaradi prehodnih določb Zakona o dohodnini in davku od dohodka pravnih oseb ter izjem za olajšave za nakup avtobusov z motorjem, ki ustrezajo milejšim emisijskim zahtevam, ki sledijo realnemu stanju in trgu avtobusov. Mi bomo seveda to podprli ob naši podpori zakonu pa Socialni demokrati na Vladi in Ministrstvo za finance naslavljamo premislek o nadaljnjih postopkih pri določanju pogojev za olajšave. Namreč na podlagi tehtnih argumentov s strani gospodarstva smo predlagali, da se prehod od / znak za konec razprave/ nakupa avtobusa z zahtevami EURO V in EURO VI umili vsaj prehodno določbo pri nakupu avtobusa EURO V za leto 2014. Kljub temu pa menimo, da sta predloga naredila pomemben korak naprej, hkrati pa verjamemo, da se bo v primeru izkazane potrebe po tem mehkejšem prehodu Vlada prisluhnila in našla tudi umestno rešitev.

Hvala lepa.