29. redna seja

Državni zbor VII

20. 4. 2017

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Pričenjam 29. sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 57. člena Poslovnika.

Obveščen sem, da se današnje seje ne moreta udeležiti naslednji poslanki in poslanci: mag. Alenka Bratušek, gospa Jelka Godec od 14. ure, dr. Milan Brglez od 19-20. ure, mag. Matej Tonin od 20. ure dalje, gospod Jernej Vrtovec od 20. ure dalje, gospod Zvonko Lahko od 20. ure dalje, Luka Mesec od 19-21. ure, dr. Franc Trček do 12. ure, gospod Janez Janša, gospod Jože Tanko od 16. ure dalje, gospod Franc Laj in mag. Bojan Krajnc do 16. ure.

Na sejo sem vabil predsednika Vlade, ministrice in ministre ter generalno sekretarko vlade k 1. točki dnevnega reda, dr. Marka Novaka, predsednika Sodnega sveta k 21. tički dnevnega reda ter predstavnike vlade k vsem točkam dnevnega reda. Vse prisotne lepo pozdravljam.

Predno preidemo na določitev dnevnega reda seje, vas moram obvestiti, da je umrla gospa Marija Pozsonec poslanka Državnega zbora v mandatnem obdobju od leta 1992-2008. Prosim vas, da spomin nanjo počastimo z minuto molka. Ohranili jo bomo v dobrem spominu. / minuta molka/

Prehajamo na določitev dnevnega reda 29. seje državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v četrtek, 13. aprila 2017, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika državnega zbora.

Najprej prehajamo na obravnavo in odločali za umik. Poslanska skupina Združena levica Državnemu zboru predlaga, da z dnevnega reda 29. seje umakne 2. točko, to je Predlog Zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper po nujnem postopku. Predlog ste prejeli 19. 4. 2017 in je objavljen na e-klopi. Besedo ima predstavnik Poslanke skupine Združena levica, dr. Matej T. Vatovec.

Ja. Hvala predsednik!

Zdaj ta umik predlagamo iz dveh osnovnih razlogov. Prvi je ta, da se ta zakon sprejema prehitro po tem nujnem postopku, ki je res šel v skrajno skrajšanje rokov. Prva stvar je ta, da praktično že od začetka vse skupaj poteka zelo netransparentno in predvsem nedemokratično. Javna obravnava je trajala nekaj dni. Vlada zakon sprejela čez 12 ur. Potem je prišlo v Državni zbor, kjer je bil sprejet nujni postopek. Pred prazniki sklicana seja matičnega delovnega telesa. Po praznikih, torej takoj prvi dan po praznikih se je zgodila ta seja in zdaj v bistvu že dva dni za tem sprejemamo oziroma odločamo o tem zakonu prvi dan seje. To je eden od razlogov. Skratka, da se pretirano hiti s sprejemom tega zakona.

Drugi pa je ta, da pravzaprav niti nima vseh zahtevanih poslovniških predpisanih sestavi. Prva stvar je ta, da govorimo o zakonu, ki obravnava milijardno investicijo, ne vsebuje pa analizo vpliva na javne finance. In to, manjkajo praktično trije elementi. Prva je ta, da ni ocene nadomestila za dosegljivost, ki se bo podjetju 2TDK izplačevalo iz državnega proračuna. Torej, ne vemo koliko proračunskega denarja bo šlo za financiranje tega projekta. Druga stvar je, da ni ocene vseh ostalih prihodkov 2TDK iz naslova javnih dajatev recimo prihodki tule sploh niso ocenjeni in tudi ocene tega recimo koliko bi znašala taksa na pretovor so zelo variabilne od 10-18 milijonov tako, da moramo se pa tudi zavedati, da je odvisno ravno od teh novih pristojbin oziroma dajatev koliko bo tudi na drugi strani šlo iz proračuna. Tretja stvar je še ta, da zakon. določa pet vrst subvencij, ki gredo družbi 2TDK in nihče pa še v tem trenutku ne ve kakšen drugi tir bo ta 2TDK pravzaprav sploh gradil. Investicijskega elaborata ni. Tisti poslanci, ki so člani KNJF so videli neke stare elaborate, ki niso baje več aktualni. V odmevih pa tudi na odboru v torek smo slišali, da se razmišlja tudi o gradnji dvotirne proge. Cel kup stvari je še v zraku in definitivno zakona, ki nima in tudi projekta, ki še nima zaprte finančne konstrukcije na tak način ne moremo sprejeti. Vlada nima niti B plana. Recimo, če bi Madžarska zahtevala nekaj na kar Slovenija ne more pristati. Mislim, da je do 14. junija torej do tistega datuma, ki je pretveza za to, da se ta zakon sprejeme torej razpis Evropske unije bi lahko tudi te stvari vse dorekli, na tak način pa sprejemamo neki zakon, ki je praktično bianco menica za neko investicijo, ki je zelo primerljiv temu kar je bil poroštveni zakon za TEŠ 6, zaradi tega predlagamo, da se ta točka umakne iz dnevnega reda.

Želi besedo predstavnik Vlade kot predlagateljica predloga? Besedo ima državni sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo gospod Jure Leben.

Jure Leben

Spoštovani!

Vlada nasprotuje predlogu Združene levice, da se zakon umakne iz dnevnega reda. Predlog Združene levice je v popolnem nasprotju z željo Vlade, ki predlaga, da danes zakon sprejmemo po nujnem postopku. Naj obrazložim!

Nujni postopek ne pomeni da smo se za ta projekt odločili v osmih dneh in napisali zakon. O projektu se pogovarjamo že leta. Dodatno slišim očitke o hitenju, ni res. Nujni postopek predlagamo zato, ker želimo za projekt Drugi tri pridobiti evropska sredstva. Na razpis se učinkovito ne moremo prijaviti, če pred julijem ne zagotovimo investitorstva družbi 2TDK. Črpanje evropskih nepovratnih sredstev je nuja, ker nočemo, da ponovno nastradajo davkoplačevalci. Zakon dodatno opredeljuje način financiranja drugega tira. Naša finančna konstrukcija je jasna. Predvideva evropska sredstva, Evropsko investicijsko banko ter tuje vlagatelje pod, pred pogojem. Da infrastruktura in Luka Koper ostaneta slovenski. Drugi tir je projekt Slovenije in celotne regije. V tem trenutku vsi mi pišemo infrastrukturno zgodovino celotne regije. Drugi tir odpira nove dimenzije za Slovenijo. Postajamo logistična plat forma za celotno srednjo Evropo. Drugi tir je šele naš začetek. Slovenija mora izkoristiti svojo geostrateško lego… / smeh v dvorani/

Jure Leben

… in nadaljevati z modernizacijo železnice in druge infrastrukture. Danes lahko rečemo, da drugi tir niso več sanje ali obljuba, ampak je realnost.

Seveda, da nekateri želijo, da umaknemo to točko iz dnevnega reda, na kateri so desetletja umikali pogled od tega projekta, nekateri še danes nasprotujejo temu projektu. Tako je z vsemi infrastrukturnimi projekti te večine. Na to smo pripravljeni, zato vodimo iskren dialog z vsemi deležniki. Veliko smo dosegli v dveh letih. Drugi tir je naša vlada pognala. Imamo vizijo, rezultat te vizije je pa zakon. Zakon je namenjen transparentnosti in jasnosti. Opredeljujemo financiranje…

Prosim tišina!

Jure Leben

… način gradnje, lastništvo. Vse nejasnosti pojasnjujemo. Naj ponovim. Nobena država ni zahtevala lastništvo nad drugim tirom ali nad Luko Koper.

Na koncu naj vam zaupam najbolj svežo informacijo. Včeraj sem bil na Evropski komisiji na Odboru za obračun cestne infrastrukture. Evropska komisija je potrdila naš predlog pribitka za cestnino za težka tovorna vozila in prihodek se bo namensko uporabljal za projekt Drugi tir.

Upal sem, da se bomo Slovenci združili okoli drugega tira, zato predlagam, da točka ostane na dnevnem redu te seje. Ta zakon potrebujemo. Veliko smo namreč naredili, morda ne najhitrejše kot smo si vsi želeli, rezultati so tukaj. Danes smo tik pred gradnjo. Hvala.

Želite besedo predstavniki poslanskih skupin? Besedo ima predstavnik Poslanske skupine Nove Slovenije – krščanski demokrati, mag. Matej Tonin.

Spoštovane poslanke in poslanci! Državni sekretar!

Odlično prebran govor. Bi pa rekel naslednje. Stališče Poslanske skupine Nove Slovenije je, da moramo najprej vedeti, kaj bomo gradili, šele nato lahko sprejemamo nek zakon, ki bo določal pogoje za financiranje tega projekta. Vi sami ste na televizijskih oddajah govorili o morebitni dodelavi sedanjega vladnega projekta, hkrati pa v isti sapi govorite, da pa o vseh ostalih alternativnih možnosti, ki so bile v danem trenutku ponujene na mizi, ni možno razpravljati, ni vredno razpravljati, ker bi umeščanje v prostor potekalo pet, šest, morda celo sedem let. Torej, mislim, da ko gre za milijardno investicijo, sta se ta hiša in država dolžni pogovarjati, katera varianta je najbolj racionalna in najboljša, in ko se o tem stvareh dogovorimo, se lahko začnemo pogovarjati tudi o podlagah, s katerimi bomo zaprli finančno konstrukcijo celotnega projekta. Pred tem pa se, roko na srce, zgodba TEŠ 6 ponavlja, če se vi s tem strinjate ali pa ne. Torej, da bo zelo jasno, ne nasprotujemo drugemu tiru, trdimo pa, da najprej moramo vedeti, kaj bomo gradili, potem lahko povemo, kako bomo financirali.

Besedo ima v imenu Poslanske skupine Slovenske demokratske stranke gospod Jože Tanko.