13. izredna seja

Državni zbor VII

13. 5. 2015

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Milan Brglez

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!

Začenjam 13. izredno sejo Državnega zbora, ki sem jo sklical na podlagi prvega odstavka 58. člena in drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: mag. Tanja Cink, gospa Janja Sluga, dr. Jasna Murgle, gospa Ksenija Korenjak Kramar, mag. Lilijana Kozlovič do 14. ure, mag. Margareta Guček Zakošek od 14.30 do 17. ure, Luka Mesec, Matjaž Hanžek in mag. Dušan Verbič.

Na sejo sem vabil predsednika Vlade, dr. Mira Cerarja, kandidatko za ministrico za obrambo ter kandidatko za ministrico izobraževanje, znanost in šport 1. točki dnevnega reda ter predstavnike Vlade k točkam dnevnega reda.

Vse prisotne lepo pozdravljam.

Prehajamo na določitev dnevnega reda 13. izredne seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v petek, 8. maj 2015 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. Poslovnika Državnega zbora.

Predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 74 poslank in poslancev, za je glasovalo 73, proti nihče.

(Za je glasovalo 73.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 13. izredne seje Državnega zbora določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – TO JE NA OBRAVNAVO LISTE KANDIDATK ZA MINISTRICI. Na podlagi prvega odstavka 112. člena Ustave Republike Slovenije do prvega odstavka 229. in 234. Poslovnika Državnega zbora je predsednik Vlade dr. Miro Cerar predlagal Državnemu zboru imenovanje dveh ministric vlade. Predloga kandidatur za obe ministrici je predsedniku Državnega zbora predložila 29. aprila 2015. Predsednik Vlade Državnemu zboru tako predlaga, da imenuje gospo Andrejo Katič za ministrico za obrambo ter dr. Majo Makovec Brenčič za ministrico za izobraževanje, znanost in šport. Predsednik vlade je predlagal Državnemu zboru, da v skladu 232. členom Poslovnika Državnega zbora glasuje o listi kandidatka za ministrici kot celoti.

Besedo dajem predsedniku vlade dr. Miru Cerarju za dopolnilno obrazložitev predloga o imenovanju.

Miro Cerar

Spoštovani predsednik Državnega zbora. Spoštovane poslanke in poslanci.

29. aprila sem vam v imenovanje za položaj novega ministra oziroma ministrice za obrambo, kot kandidatko predlagal vašo dosedanjo kolegico in podpredsednico Državnega zbora poslanko Andrejo Katič.

Andreja Katič je po pridobljeni diplomi na Pravni fakulteti Univerze v Mariboru svojo poklicno pot pričela na Mestni občini Velenje, kjer je od leta 1998 do potrditve poslanskega mandata v aktualnem sklicu Državnega zbora opravljala delo direktorice občinske uprave. Pri svojem delu se je tako srečevala z nalogami, ki so bile neposredno vezane na delovanje lokalnih institucij ter gospodarstva. Ob tem jo je delo na projektih, s pomočjo katerih je občina uspešno črpala evropska sredstva, dodatno utrdila v prepričanju, da je treba primere dobrih praks nadgrajevati s fleksibilnimi ter inovativnimi pristopi, če želimo v polni meri izkoristiti razvojne potenciale okolja v katerem delujemo. Ves čas dela na občini je aktivno sodelovala v Združenju mestnih občin Slovenije ter v Skupnosti občin Slovenije, kjer je vrsto let vodila Komisijo za pravna in zakonodajna vprašanja. Za dosežke, ki so izjemnega pomena za razvoj lokalne samouprave ter širitev vloge Skupnosti občin Slovenije je prejela tudi posebno priznanje. Med leti 2009 in 2013 je bila članica upravnega odbora Univerze v Mariboru, med 2007 in 2014 članica Sveta Zdravstvenega doma Velenje in med leti 2004 in 2008 predsednica Sveta Zavoda Knjižnice Velenje. Kot predstavnica občin je sodelovala v nadzornem svetu za operativni program krepitve regionalnih razvojnih potencialov in za operativni program razvoja okoljske in prometne infrastrukture, kot predsednica skupščine Komunalnega podjetja Velenje ter predsednica Nadzornega sveta Elektra Maribor pa je nabrala neprecenljive izkušnje na gospodarskem področju. Andreja Katič se je uspešno preskusila tudi v vlogi komisarske projekta Velenja Unicefovo, otrokom prijazno mesto, ko je bilo z razglasitvijo Velenja za najvarnejše slovensko mesto za leto 2013 nagrajeno delo sosveta za izboljševanje varnosti občank in občanov, v katerem je aktivna še danes.

Vsa leta delovanja v okviru občine je tvorno delovala in sodelovala tudi s Štabom Civilne zaščite v Velenju. Poslanka in podpredsednica Državnega zbora Republike Slovenije Andreja Katič je tako pri svojem dosedanjem delu pridobila bogate organizacijske in vodstvene izkušnje. Prav tako pa si je že pred poslanskim mandatom, kot dolgoletna članica Socialnih demokratov nabrala pomembne politične izkušnje. Kot ponudbo za opravljanje funkcije podpredsednica Državnega zbora je tudi ponudbo za opravljanje funkcije obrambne ministrice sprejela odgovorno, saj želi tudi s svojim političnim udejstvovanjem prispevati k nadaljnjemu utrjevanju položaja Slovenije doma in na tujem.

V svoji viziji o vodenju Ministrstva za obrambo napoveduje, da si bo aktivno prizadevala za stabilnost obrambnega sistema, kot osnovo za učinkovito ter uspešno izvajanje poslanstva zagotavljanja ustrezne varnosti države. Pri tem bo v ospredje svojega delovanja postavila zagotavljanje ustreznega odzivanja Slovenske vojske na spremembe v mednarodnem varnostnem okolju ter pripravljenost slovenskega sistema zaščite in reševanja na odzivanje na naravne in druge nesreče. V skladu s spreminjanjem in nepredvidljivostjo varnostnih groženj v širši regiji in svetu, ki terjajo stalno prilagajanje obrambnega sistema je pripravljena v okviru Evroatlantskih integracij oziroma večnacionalnega sodelovanja v okviru različnih pobud oziroma t.i. pametne obrambe izkoristiti priložnosti, ki so na voljo za razvoj specializiranega prispevka Slovenije, kjer je mogoče z manjšimi projekti doseči učinkovitost tudi za manj denarja. Prav tako je mnenja, da mora Obveščevalno varnostna služba Ministrstva za obrambo pri svojem delu strogo upoštevati zakonske okvire svojega delovanja ter biti pod stalnim nadzorom parlamentarne komisije. Na podlagi povedanega predlagam, da torej Andrejo Katič Državni zbor imenuje na funkcijo ministrice za obrambo.

In sedaj še moj predlog za imenovanje na položaj ministrice za izobraževanje, znanost in šport kamor sem predlagal / znak za konec razprave/ dr. Majo Makovec Brenčič… Ali mi čas poteka? Torej potem bom zelo na kratko povzel še to. Kot veste, je opravljala do sedaj funkcijo prorektorice Univerze v Ljubljani, bila zelo mednarodno aktivna, bila v obdobju 2010 do 2013 v svetu, je vodila celo svet tako imenovanega NAKVIS in na ekonomski fakulteti je delovala kot prodekanja na področju razvoja strategije mednarodnega umeščanja in kakovosti. Je odlična poznavalka zagotavljanja kakovosti izobraževanja, razvojnih trendov, izobraževanja znanosti in na mednarodnem področju prav tako pokriva vse te zadeve. Njena bibliografija obsega preko 400 znanstvenih in strokovnih objav in skoraj četrtletje že deluje na področju izobraževanja in je bila in je članica pomembnih domačih univerzitetnih in mednarodnih teles, organov, itd. In naj še omenim, da se je prav tako aktivno vključevala v nekatere aktivnosti delovanja športa v Sloveniji. Kot veste, zagovarja vse tisto kar potrebujemo ta hip za razvoj šolstva, predvsem pa tudi za razvoj znanosti in visokošolskega izobraževanja. Ima številne konstruktivne ideje, predvsem tudi vizijo povezovanja znanosti in visokega šolstva z gospodarstvom. Zavzema se za uvedbo fleksibilnejših učnih okoljih in profesionalnega razvoja pedagoških delavcev. Tudi se zaveda potreba po sprejetju ustreznega novega Zakona o visokem šolstvu in Zakona o raziskovalni inovacijski dejavnosti. Na podlagi vsega tega in tistega kar je tudi že predstavila pred pristojnimi odborom, zanesljivo opravičuje kandidaturo na to funkcijo, zato vas pozivam in vam predlagam, da torej tudi profesor dr. Majo Makovec Brenčič imenujete za ministrico za izobraževanje, znanost in šport. Hvala lepa.

Milan Brglez

V skladu z 213. členom Poslovnika Državnega zbora sta se kandidatki predstavili pristojnima delovnima telesoma ter odgovarjali na vprašanja članic in članov odbora. Iz poročil pristojnih delovnih teles izhaja, da sta bili predstavitvi kandidatk ustrezni. Poročili pristojnih delovnih teles z mnenji ste prejeli. Poročilo Odbora za obrambo bo predstavil predsednik, gospod Peter Vilfan.

Peter Vilfan

Spoštovani predsednik, kolegice in kolegi, spoštovani predsednik vlade, člani vlade in ostali prisotni!

Kandidatka za ministrico za obrambo, Andreja Katič, se je odboru za obrambo predstavila na 7. nujni seji. Kandidatka namerava v ospredje svojega ministrovanja postaviti pripravljenost za odzivanje na spremembe o mednarodnem varnostnem okolju, pripravljenost Slovenske vojske za delovanje v skladu z varnostno in zunanjo politiko ter pripravljenost zaščite in reševanja na odzivanje ob naravnih nesrečah. Po njenih besedah smo v obdobju negotove mednarodne varnostne situacije, in čeprav Slovenija svojo obrambo zagotavlja v sistemu kolektivne varnosti Nata in Evropske unije, nas to kot pravi, ne odvezuje obveznosti in skrbi za lastno varnost. Krize s katerimi se sooča svet so tudi naše krize in naša odgovornost, da jih rešujemo, je dodala. Na sploh je po njenem mnenju treba izboljšati pripravljenost obeh sistemov, tako vojaškega kot sistema zaščite in reševanja. Med glavnimi prioritetami njenega morebitnega ministrovanja je kandidatka izpostavila zaustavitev trenda upada zaposlitev ter sredstev za modernizacijo in razvoj. Kandidatka je izpostavila, da je potrebno stabilno in predvidljivo financiranje obeh sistemov, tako obrambnega kot tudi sistema zaščite in reševanja. Želi si tudi, da bi Slovenija lahko izpolnjevala mednarodne zaveze in višino izdatkov na obrambo dvignila na ustrezno raven BDP, a se zaveda realnih možnosti. Precejšnji del svoje predstavitve je kandidatka namenila težavam, ki pestijo obrambni sistem. Kot eno najtežavnejših je izpostavila kadrovsko področje, med drugim nepopolnost enot, saj sedanja kadrovska zasedenost ne dosega načrtov tudi zaradi ne nadomeščanja kadrov. Prav tako je težava nedoseganje razmerje enega častnika na dva podčastnika in pet vojakov. Kandidatka se strinja tudi, da zakonodaja s področja obrambe nujno potrebuje prenovo. Pri svojem delu pa si bo prizadevala tudi za boljše razmere med pripadniki stalne sestave in pogodbene rezerve Slovenske vojske. Poslanci so večkrat omejili tudi zelo nizke vojaške plače in posledične socialne stiske, kandidatka pa se strinja, da je plača zelo nizka, obenem pa vojake pestijo tudi pogodbe za določene čas, je dodala. Zato namerava nameniti veliko pozornost urejanju kadrovskih vprašanj. Glede statusa vojaka po 45 letu je razmišljala, da bi bilo potrebno več napora vložiti v omogočanje prekvalifikacije vojakov in prehod na druga delovna mesta znotraj javnega sektorja. Z dodatnimi spodbudami bi lahko omogočali tudi prezaposlovanje v gospodarstvu, je še razmišljala. Opozorila je tudi na zniževanja števila zaposlenih v upravnem delu obrambnega ministrstva zaradi upokojevanja. Po njenem mnenju se ne sme dopustiti, da neke generacije v sistemu ne bi bilo, zato si bo, če bodo možnosti take prizadevala, da se ta trend nadaljuje. V zvezi z ravnanjem prejšnjega obrambnega ministra Janka Vebra je Katičeva dejala, da na podlagi razpoložljivih dokumentov ni mogoče z gotovostjo trditi, da je storil kaj nezakonitega, pač pa sama verjame, da je ravnal v dobrobit države. Kot je poudarila pa svoje naloge ni opravila Obveščevalno-varnostna služba Ministrstva za obrambo, zato je napovedala, da bo sprejela odstop direktorja OVS Gorazda Rednaka. Kandidatka si bo, če bo potrjena v Državnem zboru prizadevala za nadaljnje sodelovanje in izobraževanje lokalnih ter regionalnih štabov civilne zaščite in županov. Ob naravnih nesrečah namreč le dovolj hitra reakcija lahko prepreči hude posledice in zagotovo čim manjšo škodo. Kandidatka je ob zaključku izpostavila, da bo znotraj ministrstva ohranjala konstruktivne delovne odnose med vsemi strukturami. Aktivno si bo prizadevala za vzpostavitev čim širšega soglasja vseh političnih strank v državi in izrazitejšo podporo strokovne in tudi splošne javnosti, kar je predpogoj za nadaljnji učinkovit razvoj in delovanje obrambnega sistema, pa tudi sistema varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami. Dotaknila se je tudi sodelovanja in nadzora. Menija je, da je potrebno odlično sodelovanje vseh najpomembnejših akterjev, to je Odbora za obrambo in Državnega zbora ter Vlade, ki predstavlja politično in izvršilno raven Komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb kot tudi Varuha človekovih pravic. Zavzemala se bo tudi za dober odnos s predsednikom republike kot vrhovnim poveljnikom Slovenske vojske. Prav tako želi imeti dober kontakt s predsednikom Vlade, saj bodo potrebna številna usklajevanja za zagotovitev potrebnih finančnih sredstev za delovanje in primerno pripravljenost obeh sistemov. Člani odbora so imeli potem za kandidatko tudi številna vprašanja na katere je kandidatka tudi odgovorila, odbor seznanila s svojimi stališči, pogledi in mnenji. Na mnoga vprašanja odgovorila tudi zelo konkretno in natančno, kar je pravzaprav bolj izjema kot pravilo na takih predstavitvah. Odbor za obrambo je na koncu opravil še glasovanje. Z 8 glasovi za, 4 proti, ocenil, da je bila predstavitev kandidatke za ministrico za obrambo primerna in to seveda pomeni, da je primerna tudi kot kandidatka za to mesto. Hvala lepa.

Milan Brglez

Poročilo Odbora za izobraževanje, znanost, šport in mladino bo predstavila mag. Mirjam Bon Klanjšček.

Hvala lepa. Spoštovani. Prof. dr. Maja Makovec Brenčič, ki je predlagana za ministrico za izobraževanje, znanost in šport se je v skladu s 112. členom Ustave Republike Slovenije ter prvim in drugim odstavkom 230. člena Poslovnika Državnega zbora predstavila članicam in članom Odbora za izobraževanje, znanost, šport in mladino ter odgovarjala na njihova vprašanja. Predlagana kandidatka za ministrico je v uvodni predstavitvi predstavila svoje preteklo delo in poglede na področje, ki naj bi ga vodila v prihodnje. Pojasnila je, da je celotna vertikala šolstva in izobraževanja tista, ki jo moramo gledati povezljivo in v duhu celovitega razvoja. Na področju visokošolskega izobraževanja načrtuje razvoj celovitega modela ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti. Po njenem mnenju je potrebno povezati vse tisto, kar je na tem področju že opravljenega. Evalvacije, pristope znotraj mednarodnih raziskovanj in primerljivih študij, ki so se na dovisoko šolski ravni že izvedli ter kontinuiranju in sistematično ugotavljati na katerem področju je pomembno zagotavljati takšno kakovost na vertikali, ki bo čim bolj primerljiva s sistemi s katerimi se najraje primerjamo. Usmeritev razvoja v prihodnje je tudi dialog o razvojni perspektivni mreže osnovnih in srednjih šol, javne mreže izobraževanja odraslih in pri tem znova povezati vsa dognanja, ki že obstajajo ter na tej osnovi graditi naprej. Dotaknila se je tudi področja razvoja različnih oblik povezovanja z gospodarstvom, od uvajanja vajeništva do pilotskih primerov razvoja dualnega sistema, tako v strokovnem, poklicnem, kot tudi višješolskem izobraževanju. Kot velik izziv vidi tudi vpeljevanjem fleksibilnejših učnih okolij v povezavi z razvojem vseh vrst tehnologij ter profesionalni razvoj pedagoških delavcev. Potreben je tudi sprejem novega Zakona o visokem šolstvu in Zakona o raziskovalni inovacijski dejavnosti, zagotoviti se mora avtonomija visokošolskih in raziskovalnih inštitucij. Zaradi preobremenjenosti NAKVIS z različnimi programi bo potrebno narediti premik na institucionalno akreditacijo, zagotoviti inovativna učna okolja in prožnejše oblike študija ter omogočiti intenzivnejšo povezavo izobraževanja in raziskovanja. Povezava trikotnika: znanost, izobraževanje, gospodarstvo mora delovati kar se da povezljivo in s tem omogočiti priložnosti za razvoj. Povedala je tudi, da se na področju športa pripravlja Zakon o športu in dodala, da je na tem področju še veliko odprtih vprašanj tudi glede povezljivosti s področjem zdravja in kakovostjo življenja.

Razpravljavke in razpravljavci so po predstavitvi kandidatke za ministrico želeli podrobnejše odgovore na nekatera vprašanja. Kandidatka je odgovorila na zastavljena vprašanja ter prisotne na seji odboru seznanila s svojimi stališči, pogledi in mnenji kot tudi s konkretnejšimi predlogi za ukrepanje na posameznih izpostavljenih področjih delovanja Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. Podrobnejša predstavitev kandidatke, vprašanja prisotnih na odboru in odgovori kandidatke so razvidni iz magnetograma seje odbora.

Po končani predstavitvi predlagane kandidatke je odbor z 10 glasovi za in 4 glasovi proti sprejel mnenje, da je bila predstavitev profesor dr. Maje Makovec Brenčič kot kandidatke za ministrico za izobraževanje, znanost in šport ustrezna. Hvala lepa.

Milan Brglez

Prehajamo na predstavitev stališč poslanskih skupin. Besedo ima poslanska skupina Slovenske demokratske stranke, zanjo gospod Jože Tanko.

Hvala lepa za besedo. Vsem lep pozdrav!

Kakorkoli obračamo zadeve, Slovenija plačuje hud davek na nove, na hitro izbrane obraze brez izkušenj, brez ustrezne strankarske preverbe, dvomljivih in nepreverjenih kompetenc in šibke avtoritete. Dela, zaradi dela imamo v tem mandatu preveč, saj se ta vlada praktično že cel mandat od ustanovitve, od imenovanja naprej ukvarja samo s kadrovanjem ministrov. Nekateri so šli že po nekaj dnevih. Z zmago na zadnjih parlamentarnih volitvah sta bili zadosti dve zadevi, vztrajno ponavljanje dr. Cerarja o višjih etičnih in pravnih standardih ter obsodba in zapor Janeza Janše. Oboje se je načrtovalcem, izvajalcem in udeležencem projekta SMC in sodno politične likvidacije Janeza Janše vrača in se je vrnilo kot bumerang. Še nobena vlada se ni tako hitro kadrovsko spreminjala kot ta, še nobena ni imela toliko težav z etiko kot ta, še nobena ni imela v svoji sestavi ministra, ki bi kot funkcionar tolikokrat kršil zakone in celo z Ustavo zaščitene pravice kot ravno ta. Tudi sodna in parlamentarna eliminacija Janeza Janše se je sesula, ker 58 vas je ob pomoči strokovno zelo dvomljive ekipe 3 mesece sodelovalo pri pravnem motoviljenju pri katerem ste izumili ugotovitveni sklep o prenehanju mandata poslanca. Obe odločitvi projekta eliminacije Janeza Janše iz političnega prostora, sodno in politično je ustavno sodišče odpravilo in naravno pravo zmagovalcev zopet postavilo v demokratični okvir. Žal vsi tisti, ki so oziroma ste zavestno sodelovali pri teh neetičnih in neustavnih odločitvah, ki so ali ste iz etike naredili scefrano etiketo, še naprej ostajajo oziroma ostajate na svojih mestih. Ostajajo oziroma ostajate ključen faktor odločanja, tudi v izvršni in zakonodajni veji oblasti, torej tudi na politični ravni. Od sebe ne zahtevate ničesar, vedno samo od drugih, kajti vi ravnate po svoji vesti. Stalne reforme vladne ekipe so tudi edine, ki se dejansko dogajajo. Danes je pred nami ponovno rebalans Vlade. Na vseh drugih področjih je mrtvilo, Vlada kar naprej nekaj proučuje, razmišlja. Vsebinske razloge oziroma predloge poslancev SDS več ali manj sistematično zavrača, o ključnih zadevah se ni pripravljena pogovarjati, odločitve in rešitve pa s popravki sklepov koalicija prestavlja v daljno prihodnost. Ali pa se, tako kot pri nujni medicinski pomoči, ko ministrica forsira evidentno slabo rešitev, kljub množičnemu nasprotovanju stroke, izvajalcev in javnosti zadevo tišči skozi postopek, vse po preizkušenem starem modelu oziroma receptu, češ, narod se naj ukvarja sam s sabo, mi pa bomo ta čas uredili druge zadeve.

Predsednik Vlade vsak svoj kadrovski predlog pospremi s kompetencami in zaupanjem v kandidata. Vsak njegov predlog je, da ne rečem, dovolj dober, če že ne najboljši, in od kandidata pričakuje rezultate. Vendar ta mandat še ni prinesel nobenih rezultatov na nobenem področju. Predsednik Vlade dr. Cerar je pri svojih predlogih, tudi kadrovskih, zelo nedosleden. Ena ministrica, dr. Stanka Setnikar Cankar, je odstopila ali bila prisiljena odstopiti zaradi tako imenovanih akademskih honorarjev. Nanjo se usul plaz obtožb. Toda ministri in predsednik Vlade, ki imajo podobno honorarsko breme, ostajajo in so najbrž nedotakljivi. Še več, zaradi honorarjev odstopljeno ministrico bo nadomestila kandidatka z enakim bremenom. Toda kje je meja, kateri, kolikšni in na kakšen način pridobljeni oziroma zasluženi honorarji so sprejemljivi in kateri ne za opravljanje političnih funkcij – na to ni nobenega komentarja, nobenega pojasnila, nobene obrazložitve in tudi v predlogu predsednika Vlade o tem ne piše nič. Kar pomeni, da predsednik Vlade nima kriterijev, ko predlaga kandidate. Ko namesto ministrice, ki je odstopila zaradi honorarjev, predlaga drugo osebo, ki je v istem, se pravi, izobraževalnem sistemu, bila zaposlena, samo na drugi fakulteti, tudi prejemala honorarje. In to zgleda tako, kot da se predsednik Vlade norčuje od nas, ki bomo odločali, in iz javnosti, ki to spremlja. Kljub temu, da javnost to področje honorarjev zanima, tudi mediji o tem ne poročajo skoraj nič. Pa tudi KPK več ne objavlja zaslužkarjev; končala je pri neki namišljeni meji dopustnosti, čeprav višina honorarjev nima popolnoma nobene zveze ne z zakonitostjo ne s koruptivnostjo ne z etičnostjo ne s čimerkoli drugim. Za enega ministra – gre za Janka Vebra, ki naj bi kršil dva ali tri člene Zakona o obrambi – je predsednik Vlade dr. Cerar predlagal razrešitev in jo tudi izpeljal. Zato bomo danes odločali o novi ministrici za obrambo. Toda za ministra za pravosodje mag. Klemenčiča, ki je z dokončno ugotovitvijo institucije pravne države, Računskega sodišča namreč, da je na prejšnji funkciji kot predsednik Senata KPK kršil osem zakonov, tri uredbe in še nekaj pogodb, niti ne razmišlja, da bi ga zamenjal. Očitno ima gospod Klemenčič predobre kršitvene reference. To, da je Vrhovno sodišče nedavno odpravilo še dele poročila taistega Klemenčičevega Senata KPK, ki so se nanašali na ugotovitev premoženjskega stanja Janeza Janše, zaradi kršitev z Ustavo zajamčenih človekovih pravic v postopku je najbrž samo še dodatna Klemenčičeva referenca za opravljanje odgovorne funkcije ministra za pravosodje. Tu se postavlja tudi vprašanje zakaj tako različen pristop do ministrov iste vlade, da je bila kršitev ministra Vebra penalizirana, kršitve ministra Klemenčiča pa ne. Kot da predsednik Vlade ne bi znal sešteti plusov in minusov. Po tem kar vidimo je bil tedanji minister Veber razrešen zato, ker ima najbrž v dosjeju premalo kršitev.

Če mimogrede še omenim, da bo na naslednji seji Državnega zbora polovica točk dnevnega reda povezana z volilnimi zakoni, ki jih mavrična koalicija predlaga zaradi dosedanjih neuspelih in sodnih političnih postopkov proti Janezu Janši, pove vse o prioritetah te vlade in te koalicije. Medtem ko vlade drugod iščejo in tudi koalicije iščejo rešitve in ukrepe, s katerimi bodo zagotovili konkurenčne prednosti svojim državljanom in svojemu gospodarstvu, izboljšali standard državljanov in še kaj, se pri nas sodna in izvršna oblast ter parlamentarna večina ukvarjajo s tem kako onemogočiti kandidiranje in izvolitev enega državljana na naslednjih parlamentarnih volitvah.

Istočasno pa kršitelj ustave in zakonov, minister za pravosodje še izjavi, da zaradi enega funkcionarja v sodstvu, ki je pri svojem delu napravil hude strokovne napake, ne bo predlagal niti razrešitve niti sprememb zakonov.

Na tak način se ne izboljšujem pravnih in etičnih standardov, prav tako ni moč pričakovati večje odgovornosti funkcionarjev in višje kvalitete delovanja institucij pravne države. Z nadaljevanjem takšne prakse se ne bomo nikoli niti približali pravici, niti pravičnosti niti enakopravnosti, enakosti pred zakonom in še čemu, ampak bodo še naprej dopuščene druge metode in sredstva, ki z demokracijo nimajo popolnoma nobene zveze.

Obnemelost predsednika Vlade dr. Cerarja ob odločitvah Ustavnega in Vrhovnega sodišča, pa tudi ob ugotovitvah KPK in drugih institucij, je opazna in zgovorna. Molk organa, molk institucije pomeni lahko le strinjanje s stališči svojega ministra Klemenčiča, kar pomeni, da se dejansko ne bo nič ukrepalo. Da predsednik Vlade odstopa od etičnih meril in standardov, pravičnosti in pravne države, da tolerira dvojna merila - ena, ki veljajo za privilegirane in druga, ki veljajo za vse ostale.

Takšna ravnanja najbrž pričakuje predsednik Vlade tudi od obeh kandidatk, ki naj bi ju koalicija danes potrdila za ministrici. Tudi če imata kandidatki drugačna stališča, če se zavzemata za drugačne pristope in vrednote, jih vladi pri svojem političnem in strokovnem delu najbrž ne bosta mogli izvrševati in se bosta pogreznili v koalicijsko močvirje dvojnih meril.

Hvala lepa.

Milan Brglez

Besedo ima Poslanska skupina Demokratične stranke upokojencev Slovenije, zanjo gospod Franc Jurša.

Franc Jurša

Predsednik, hvala za besedo. Lep pozdrav predsedniku Vlade, ministrskemu zboru, spoštovane kolegice tudi vam in kolegi, lep pozdrav.

Danes sta pred nami kandidatki ministrico za obrambo, naša parlamentarna kolegica Andreja Katič in kandidatka za ministrico za izobraževanje, znanost in šport dr. Maja Makovec Brenčič. Ob kandidatki sta se nam uspešno predstavili na sejah matičnih delovnih teles. Njuno dosedanje delo, izkušnje in dobra priprava na sam hearing pa kažejo, da bosta kos izzivu, ki je pred njima. Kandidatki prevzemata zelo pomembna in težavna resorja, zato upamo, da bosta čim hitreje zagrizli v kislo jabolko, s čimer imam v mislih predvsem Zakon o obrambi in Zakon o visokem šolstvu. Splošno znano je, da smo v Demokratični stranki upokojencev Slovenije veliki zagovorniki vsega javnega, torej tudi javnega šolstva in veseli nas, da se je kandidatka Makovec Brenčič opredelila za zagovornico javnega, transparentno financiranega, predvsem dostopnega in kvalitetnega javnega šolstva. To je zagotovo področje, kjer bomo ministrici zelo gledali pod prste, sploh v luči vseh anomalij, ki so se dogajale v zadnjih letih. Pozorni bomo tudi na izvajanja strategije o vseživljenjskem učenju, ki je hkrati tudi ena izmed temeljnih načel politike Evropske unije. Strategije Evropa 2020 namreč ta segment izobraževanja predstavlja med ključne izvode za zagotavljanje pametne rasti na področju vseživljenjskega učenja predvsem v organizacijskem in finančnem smislu bi se dalo v Sloveniji marsikaj postoriti. Tukaj bi rad izpostavil prenos znanja in premagovanja razlik med generacijami, medgeneracijsko sodelovanje je namreč ključ do moderne, uspešne in tolerantne družbe. Prav tako bi si v Poslanski skupini Demokratične stranke upokojencev želeli, da bi pouk razbremenil mase podatkov, saj danes mladi informacije lahko pridobivajo preko mnogo različnih kanalov. Zato bi morali več pozornosti nameniti vrednotenju različnih informacij in razmišljanju o določenem problemu / nerazumljivo/ na pamet v svetu informacijske tehnologije, namreč ni več smiselno. Znanost mora v vseh pogledih služiti človeku kot posamezniku in tudi družbi kot celoti. Vsaka država mora poskrbeti za svoj napredek in seveda s tem prispevati k napredku v svetovnem merilu, zato je za nas ključnega, povečanje vlaganja v znanost in razvoj. Na področju znanstveno, raziskovalne sfere se že dlje časa prisotna opozorila o slabem izplenu evropskih sredstev in odhanaju naših mladih raziskovalcev v tujino. Vse to pa je posledica finančne podhranjenosti in nesigurnega statusa raziskovalcev. V naši poslanski skupini zato menimo, da je nujno hitro in tudi premišljeno ukrepanje na tem področju. Tako, da v naši državi končno dobimo dobro zastavljeno strategijo razvoja znanosti in raziskovanja ter povezovanja slednjih s samim gospodarskim sektorjem. Ko sem že pri gospodarstvu, pa naj dodam še eno prepričanje poslanske skupine Desus, ki je kot nam je znano iz vaše predstavitve na matičnem delovnem telesu blizu tudi vam, spoštovana kandidatka. Pri oblikovanju izobraževalnih programov je nujno poglobiti dialog med gospodarskim in negospodarskim sektorjem ter izobraževalnem sistemom na drugi strani. Še vedno se soočamo z visoko strukturno brezposelnostjo mladih, ki so praviloma na koncu osnovnega šolanja vključujejo v gimnazije in nadaljujejo šolanje študij družboslovja, kar pa primanjkuje delovnih mest. Istočasno pa se gospodarstvo spopada s pomanjkanjem kadra v določenih poklicih, ki pa jih naša podjetja nujno potrebujejo kljub temu, da je zaposlitev zagotovljena, saj je povpraševanje po nekaterih poklicih presega ponudbo interesa za izobraževanje na določenih programih pa ni. Zato je nujno načrtovati takšno vsebino izobraževalnih programov ter zagotavljati takšno kakovost učnih izidov in kompetenc, da bodo dijaki zaposljivi že na koncu srednjega šolanja. V naši poslanski skupini menimo, da delodajalci, ki izvajajo praktično usposabljanje z delom, prispevajo veliko dodano vrednost v izobraževalni sistem. Imajo velik vpliv na nadaljnji razvoj mladih in njihovo uspešno poklicno kariero in posledično na njihovo življenje. Povezovanje izobraževanja in praktičnega usposabljanja z delom, je eno izmed pomembnejših področij uvajanja mladih v delovni proces in njihovo zaposlitev. Zato pozdravljam vaš pozitiven pogled do razvoja in uveljavljanja vajeništva ter / nerazumljivo/ sistema tako v poklicno kot v višješolsko izobraževanje.

Če se vrnem na obrambni resor, kandidatki Andreji Katič, kot ste že omenil na začetku, upam da se bomo uspeli poenotiti in novelirati Zakon o obrambi. Namreč, tu potrebujemo 60 glasov, ki ni v koraku s časom in otežuje delo Slovenske vojske. Veseli me, da se kandidatka za ministrico zaveda te problematike in da že napoveduje prenovo zakonodaje. Prav tako je potrebno urediti financiranje obrambnega sistema, saj delež financiranja vztrajno pada. Temu primerno se delijo tudi sredstva za plače, investicije in vzdrževanje. Sedaj se, recimo, kar 80% sredstev obrambe porabi za plače. Tu se odpira vprašanje na račun boljše opremljenosti Slovenske vojske. Iti v zmanjšanje števila vojakov in kaj storiti s številčno zelo močnim generalštabom in civilnim delom ministrstva. V tem smislu nas zanima predvsem, kako se bodo urejala razmerja med častniki, podčastniki in vojaki Slovenske vojske. V Poslanski skupini DeSUS bomo pozorni tudi na vprašanje statusa vojakov po 45 letu njihove starosti. Najti bo treba ustrezne sistemske rešitve glede prekvalifikacije vojakov in prehod na druga delovna mesta znotraj javnega sektorja, še boljše pa seveda, če to lahko storimo v gospodarstvu. Skrbijo nas tudi izredno nizke vojaške plače in posledično socialne stiske vojakov ter zaposlenih v obrambnem področju. Torej, bodoči ministrici dela ne bo primanjkovalo.

Če povzamem, v poslanski skupini obema kandidatkama izrekamo popolno podporo, jima želim čim bolj uspešno ministrovanje. Srečno pot vama želim.