13. redna seja

Državni zbor VII

16. 11. 2015

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!

Začenjam 13. sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 57. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: mag. Jana Jenko, gospa Erika Dekleva od 12.30 ure dalje, gospa Anita Koleša od 12.30 dalje, mag. Lilijana Kozlovič od 12.30 dalje, gospa Eva Irgl, gospa Janja Sluga do 18. ure, gospa Vesna Vervega, gospod Igor Zorčič do 12. ure, gospod Andrej Čuš, gospod Janez Janša, dr. Vinko Gorenak od 15. ure dalje in gospod Marjan Dolinšek od 16. ure dalje.

Na sejo sem vabil predsednika Vlade, ministrice in ministre ter generalnega sekretarja Vlade k 1. točki dnevnega reda, mag. Andrejo Poje, predstavnico Zveze svobodnih sindikatov Slovenije, kot predstavnico 5 tisoč volivk in volivcev k 34. točki dnevnega reda, predstavnika Državnega sveta k 37. točki dnevnega reda, gospo Duško Godina, vršilko dolžnosti direktorice Agencije za energijo, kot predstavnico predlagatelja k 40. točki dnevnega, predstavnika Urada predsednika republike in predstavnika Sodnega sveta k 42. točki dnevnega reda ter predstavnike Vlade k vsem točkam dnevnega reda. Vse prisotne lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 13. seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v ponedeljek, 9. novembra 2015, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za umik posamezne točke z dnevnega reda oziroma predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverijo delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 77 poslank in poslancev, za je glasovalo 77, proti nihče.

(Za je glasovalo 77.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 13. seje Državnega zbora določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – VPRAŠANJA POSLANK IN POSLANCEV.

V zvezi s to točko dnevnega reda sem v poslovniškem roku prejel pisne prijave 39 poslanskih vprašanj. V okviru te točke bo danes na tri poslanska vprašanja poslank in poslancev opozicije ter vprašanja poslank in poslancev vladajoče koalicije odgovarjal predsednik Vlade dr. Miro Cerar. Ministrice in ministri bodo na poslanska vprašanja poslank in poslancev odgovarjali v torek, 24. 11. 2015. Vsak poslanec ima za postavitev vprašanja na voljo 3 minute. Predsednik Vlade odgovori na vprašanje v največ 5 minutah. Poslanec, ki ne bo zadovoljen z odgovorom, lahko zahteva dopolnite odgovora, ne more pa postaviti dodatnega vprašanja; poslanke in poslance prosim, da so na to pozorni. Obrazložitev zahteve za dopolnitev odgovora poslanec predstavi v 2 minutah, dopolnitev odgovora pa sme trajati največ 3 minute. Poslanec, ki je postavil vprašanje, lahko zahteva, da se na naslednji seji opravi razprava o odgovoru predsednika Vlade, o tem odloči Državni zbor brez razprave.

Na klopi ste prejeli pregled poslanskih vprašanj in pobud, na katere v poslovniškem roku ni bilo odgovorjeno.

Prehajamo na predstavitev poslanskih vprašanj.

Kot prva bo poslansko vprašanje predsedniku Vlade postavila mag. Alenka Bratušek.

Najlepša hvala.

Na začetku mi dovolite, da tudi s tega mesta izrečem iskreno sožalje francoskemu narodu ob petkovih žalostnih dogodkih. Lahko samo rečem, da smo Slovenci z vami.

Že nekaj časa našo državo zaposluje migrantska kriza in zavedam se, da je obseg migrantske krize in težave, povezane s to krizo, zaposlil večji del, če ne kar cele Vlade. Upoštevaje obseg krize, je to na nek način logično. Seveda je tudi dolžnost vladajoče koalicije, da krizo obvladuje in aktivno rešuje, najprej zaradi naših državljank in državljanov, pa tudi zaradi beguncev. Seveda pa, spoštovani predsednik, to ni razlog, da se vse ostale stvari v naši državi ustavijo. Tu mislim predvsem na pomanjkanje vizije ukrepov ter velikokrat napovedanih reform. Danes, konec leta 2015, leto in pol po nastopu vaše Vlade, tako nimamo ne kratkoročnih, kaj šele dolgoročnih ukrepov, ne na področju zdravstva, kulture, ne na področju gospodarstva, ne podpirate nekaterih velikih prepotrebnih infrastrukturnih projektov. Glede na proračun, s katerim se bomo danes ukvarjali po obravnavi te točke, mi je žal, da sta pred nami dve izgubljeni leti. Res pa je, da obstaja eno področje, kjer pa ste aktivni in hitro ukrepate, in sicer, v senci migrantske krize vam gre dobro od rok kadrovsko ukrepanje. Imenovanje nove uprave SDH je bilo za nas zelo hitra, kot kaže, pa pri vas zelo dobro premišljena poteza. Izkoristili ste migrantsko krizo in v njeni senci izpeljali stvari, ki so nedopustne. Objaviti razpis za enega člana uprave, potem na podlagi tega imenovati kar celo novo upravo, je to etično in skladno z visokimi standardi, ki ste jih zagovarjali? Še danes ne vemo pravih razlogov za tako bliskovito akcijo zamenjave vodstva SDH. Seveda ima politika moč, da stvari prevzame v svoje roke, tudi na SDH, kot ste to izpeljali vi. Čudi pa me, spoštovani predsednik, da ste tudi vi, ki ste ljudem pred volitvami obljubljali visoke standarde, moralo in etiko tako hitro pokazali kdo v Sloveniji vodi Vlado. Glede na okoliščine zadnjih imenovanja uprave SDH vas, spoštovani predsednik Vlade, sprašujem, ali je v naši državi res nemogoče voditi Vlado brez povezave z lobiji?

Besedo ima predsednik Vlade, dr. Miro Cerar.

Miro Cerar

Hvala lepa. Spoštovana poslanka.

Najprej naj zelo odločno zavrnem vašo, jaz bi rekel celo nedostojno trditev, da smo izkoristili migrantsko krizo, da smo izpeljali nekatere kadrovske menjave. V nadaljevanju bom pojasnil, da menjave, ki jih imate v mislih sploh ni izpeljala Vlada, ampak Nadzorni svet SDH. To, da bi pa izkoristili migrantsko krizo in pod njenim, kako bi rekel, plaščem izvajali neke nedostojne zadeve to pa absolutno zavračam. Mislim, da je tudi jasno, da za to ni čisto nobenega dokaza, dejstva ali karkoli in stvar bi bila popolnoma zavržena, če bi kaj takega storili. Moja, naša vlada, jaz mislim tudi koalicije in upam, da nihče kaj takega nebo delal.

Vi sugerirate, da smo mi, kdo smo to mi, Vlada verjetno mislite naredili zamenjavo v Slovenskem državnem holdingu. Jaz moram reči, da lahko to samo zavrnem, trditev je očitno nesmiselna, kajti kot veste dobro sami je Nadzorni svet Slovenskega državnega holdinga v skladu s svojimi pristojnostmi povsem avtonomno v skladu s postopki, ki jih je izvedel in ti postopki so trajali nekaj časa, s pomočjo tudi strokovnih komisij, ki so pregledale veliko kandidatov, postavile v ožji izbor, skratka, Slovenski državni holding je torej njegov nadzorni svet po takem postopku v skladu s svojo pristojnostjo imenoval novo upravo SDH. Izbral je kompetentne strokovnjake, ki so šli skozi ustrezna preverjanja, kar je tudi jasno bilo pregledano s strani komisij in Vlada s tem postopkom nima nič. Ravno naša Vlada je tista, ki se najbolj izrazito trudi spoštovati take določbe zakona in si želimo depolitizacijo takih postopkov. Ravno v prejšnjih časih se je tega dogajalo preveč in zato je bil tudi sprejet Zakon o državnem holdingu, da se politika umakne iz tega, je pa res, da je Vlada imenovala letos nadzornike, ki so to odločitev sprejeli, to pa je odgovornost Vlade kot skupščine SDH in to svojo nalogo smo prav tako opravili v skladu z zakonom zelo odgovorno s pomčjo strokovne komisije, ki verjetno res nihče ne more očitati kakšne pristranskosti, odvisnosti, poglejte si sestavo komisije, ki je vladi predlagala ožji izbor in vlada je iz tega ožje izbora izbrala kandidate, ki so bili visoko kompetentni. Zato Vlada zaupa temu nadzornemu svetu SDH, zaupa postopku, ki je bil izveden. Ta postopek je trajal dlje časa, ne tako kot so poročali nekateri, da je bil izveden na neki hitri seji, to je bila samo ena izmed sej, itd., zadeve so se dogajale dlje časa. V tem mesecu ali več je bilo dovolj časa, da vsakdo lahko te postopke opazuje od daleč tako kot tudi Vlada.

Da končam odgovor na to vprašanje. Popolnoma je evidentno, da tukaj ni šlo za politično kadrovanje. Da ni Vlada vstopala v to sfero, da pa bo Vlada v primeru, če bi se izkazalo, da je kakšen od novih članov uprave, ki so sicer visoko kompetentni ljudje po strokovnih referencah. Če bi se izkazalo, da bi bila ta izbira kjerkoli zmotna, napačna, da je bil postopek prekršen, če bo kakršnokoli dejstvo ali dokaz tukaj na voljo bo Vlada ukrepala in bo postavila pod vprašaj vprašanje nadzornikov, ki so ta postopek peljali. Ob vsem neznanskem poročanju medijev, dva tedna sem slišal pogrom pozorno spremlja vse izjave medijev, komentatorjev, novinarjev, nihče ni prinesel niti enega dejstva, ki bi dokazovalo, da je bilo storjeno kaj nezakonitega ali hudo nepravilnega. Torej, za enkrat nimam razloga, da bi kot predsednik Vlade podvomil v to izbiro pa tudi kot rečeno, nadzorni svet je visoko kompetenten in mu lahko zaupamo. Da pa seveda po vašem mnenju se nekako v naši državi vse ustavlja, da Vlada nima vizije, je pa evidentno nesmiselno. Naši državi gre dobro, vedno bolje. Seveda smo še daleč od tistega cilja, ki smo si ga začrtali, ampak gremo v to smer zelo odločno. Rastejo bonitetne ocene. V zadnjem letu, ko je ta Vlada v akciji, so nam zrasle vse bonitetne ocene, padla je donosnost na obveznice, zrasli smo na lestvicah konkurenčnosti, zrasli smo na lestvicah učinkovitosti javne uprave. Začenjamo zelo temeljito zdravstveno reformo, se dogaja veliko razprav, če ste opazili, čistimo zdravstveni sistem glede upravljanja vidimo, da je... / izklop mikrofona/.

Mag. Alenka Bratušek, imate besedo, da zahtevate dopolnitev odgovora.

Sporno kadrovanje, spoštovani predsednik, se vleče pravzaprav od samega začetka vaše Vlade. Še več, vsi o tem govorijo, veliko jih o tem tudi piše, vi predsednik pa čakate. Na kaj oziroma, kot ste sami že povedali tudi danes, čakate na dokaze. Dokazi, kot so na primer, da vaš član, član izvršnega odbora SMC, bivši državni sekretar dobi službo v Hotelih Bernardin. Direktor Hotelov Bernardin pa čudežno postane šef SDH ali na primer dokaz, da je novi predsednik uprave SDH tesno povezan z upravo NLB iz časa spornih poslovnih praks. Ali na primer, da ima nadzornica SDH konflikt interesa, za piko na "i" pa je še zelo povezano s podjetjem Sava d. d., s katerim se tako SDH kot slaba banka ukvarjata zadnjih nekaj mesecev. To za vas niso zadostni dokazi. Sama verjamem, da imamo v tej državi zadosti sposobnih kadrov, takih s pravo, uspešno poslovno potjo, ki ne zbuja dvomov, tudi takih z izkušnjami iz bančništva in ne, da izbirate vedno znova, bom rekla, na nek način okuženega bazena, ki ga obvladujejo razne neformalne mreže. Zato, spoštovani predsednik, vas še enkrat sprašujem:

Zakaj ste snedli svojo, pravzaprav edino predvolilno obljubo, ki pravi nekako takole: "Vlado bom vodil z visokimi etičnimi in moralnimi standardi, lobijem pa bom zaprl vrata."

Predsednik Vlade, dr. Miro Cerar, imate besedo za dopolnitev odgovora.

Miro Cerar

Spoštovana poslanka, vaša domišljija je res neverjetna, ampak moram odgovoriti vseeno zato, da ne bo dvoma v javnosti, še posebej med tistimi, ki to razpravo poslušajo, da vaše trditve ne držijo. Namreč poglejte, jaz mislim, da je abotna primerjava, da zaposlitev enega od članov SMC v nekem hotelskem kompleksu je bila pogojena s tem, da bomo mi imenovali, ne vem kdo smo to mi, za člane upravnega odbora SDH, mislim poslušati, to so popolnoma neprimerljive zadeve in če bi tako raziskovali zadeve v Sloveniji, potem se vprašajmo, kdo je sploh še s kom nepovezan. In ravno to je problem v Sloveniji, ta problem jaz stalno izpostavljam. Mi v Sloveniji smo vsi do neke mere povezani. Vsak vaš sorodnik, vsak vaš prijatelj je z nekom povezan, tudi moj, itn. Če bomo za vsako zvezo, za vsak stik, ki ga vidimo, implicirali da gre za koruptivne povezave, itn., potem naša država, ki ima 2 milijona prebivalcev, ne more dihati kaj šele preživeti. Ni pa nobenih dokazov in nobenih dejstev, da se zadeve, ki jih vi povezujete povezane in tukaj ne gre za nobene koruptivne prakse in pri zavezah, ki sem jih dal ob nastopu mandata, pa ni bila to edina, naša stranka ima program s številnimi zavezami in jih uresničuje skupaj s koalicijo. Vse to delamo in teh zavez se nismo odrekli. In konflikt interesov, vi enostavno pravite, nadzornik SDH ima konflikt interesov. Poslušajte, nadzornega sveta, tako je, ja. To smo vse preverili, to je šlo skozi številne postopke. Naj poudarim, da so neodvisni strokovnjaki najvišjega ranga ocenjevali te osebe tudi v luči morebitnih konfliktov interesov in kar takole reči, v konfliktu interesov je, potem ko je vsa stroka, vsa Vlada po številnih postopkih zadeve preverjala je enostavno neresno. Jaz trdim in vem, da tukaj za konflikt interesov ne gre, je pa dejstvo, da vsakdo, ki je sposoben, ki nekaj zna je moral v življenju kaj početi, tudi v kakšnih institucijah, tudi v stiku s kom od nas, od vas, od direktorjev, od bančnikov. Ni vprašanje, s kom si bil v stiku, vprašanje je, v kakšnem stiku, kaj si počel ali si delal strokovno pošteno ali si opozarjal na napake ali si delal dobro za firmo, banko ali državo. In to so kriteriji, ki jih je treba upoštevati. Hvala lepa.

Mag. Alenka Bratušek imate besedo za postopkovno zahtevo.

Spoštovani predsednik, predlagam, da se o tem vprašanju pogovorimo tudi na seji v Državnem zboru. Dodala pa bom tole, Miro Cerar pred volitvami, citat: "Zavezali smo se politiki, ki bo Sloveniji prinesla stabilnost ter višjo politično in pravno kulturo. Čakajo nas težke preizkušnje, ampak narediti moramo napredek, preboj. In zato govorim predvsem v dvigu pravne in politične kulture." Miro Cerar po volitvah: Dokler nimam nasprotnega dokaza zaupam nadzornemu svetu SDH, da so postopek izvedli zakonito. Če pa bo nekdo dokazal, da ni bil izveden zakonito, bo vlada morala sprejeti ukrepe. Ta hip ni v pristojnosti vlade, da bi kakorkoli ukrepala je povedal premier 3. novembra letos. Nič več o visokih standardih, nič več o etiki in nič več o višji politični in pravi kulturi, spoštovani predsednik. Škoda, da ste tako hitro obrnili ploščo in Slovenijo utirili nazaj na staro pot, zato še enkrat mislim, da je prav, da se o tem pogovorimo tudi v tem Državnem zboru, predlagam pa vam, predsednik, da se glede konflikta interesov pozanimate pri nadzorniki SDH, ker to niso moje ugotovitve, ampak dejstva.