15. redna seja

Državni zbor VII

25. 1. 2016

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Milan Brglez

1. TRAK (MK)

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!

Začenjam 15. sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 57. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: gospa Maruša Škopac, gospa Vesna Vervega, gospod Kamal Izidor Shaker, gospod Žan Mahnič, mag. Anže Logar in mag. Andrej Šircelj.

Na sejo sem vabil predsednika Vlade, ministrice in ministre ter generalnega sekretarja Vlade k 1. točki dnevnega reda, predstavnika Sodnega sveta in predstavnika Urada predsednika Republike Slovenije k 15. točki dnevnega reda, ter predstavnike Vlade k vsem točkam dnevnega reda.

Prehajamo na določitev dnevnega reda 15. seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v petek, 15. januarja 2016 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora.

Predlogov za umik posamezne točke z dnevnega reda oziroma predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red kot ste ga prejeli s sklicem. Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanja glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 67 poslank in poslancev, za je glasovalo 67, proti nihče.

(Za je glasovalo 67.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 15. seje zbora določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, to je na VPRAŠANJA POSLANK IN POSLANCEV.

V zvezi s to točko dnevnega reda sem v poslovniškem roku prejel pisne prijave 35 poslanskih vprašanj. Vrstni red postavljanja poslanskih vprašanj je določen v skladu z 244. členom, drugim odstavkom 245. člena ter 247. členom Poslovnika Državnega zbora.

Na prva tri vprašanja poslank in poslancev opozicije in na poslansko vprašanje poslanca vladajoče koalicije bo odgovoril predsednik Vlade.

Vsak poslanec oziroma poslanka ima za postavitev vprašanja na voljo tri minute. Predsednik Vlade, ministrice in ministri odgovorijo na vprašanje največ v petih minutah. Če je vprašanje postavljeno več ministrom, imajo vsi skupaj na voljo pet minut za odgovor. Poslanec, ki ne bo zadovoljen z odgovorom, lahko zahteva dopolnitev odgovora, ne more pa postaviti dodatnega vprašanja. Poslanke in poslance prosim, da ste na to pozorni.

Obrazložitev zahteve za dopolnitev odgovora poslanec predstavi v dveh minutah, dopolnitev odgovora pa sme trajati največ tri minute. Poslanec, ki je postavil vprašanje, lahko zahteva, da se na naslednji seji opravi razprava o odgovoru predsednika Vlade, ministrice ali ministra. O tem odloči Državni zbor brez razprave.

V primeru, da poslanec na postavljeno vprašanje danes ne dobi odgovora, mu morajo predsednik Vlade, ministrica in minister v 30 dneh predložiti pisni odgovor. Poslanec, ki je postavil vprašanje, na katerega ni bilo odgovorjeno, lahko izjavi, da vztraja pri ustnem odgovoru. V tem primeru bom vprašanje uvrstil na naslednjo redno sejo Državnega zbora.

V zvezi s to točko so se za danes opravičili: gospod Karel Viktor Erjavec, minister za zunanje zadeve, mag. Vesna Györkös Žnidar, ministrica za notranje zadeve, mag. Goran Klemenčič, minister za pravosodje, dr. Dušan Mramor, minister za finance, gospa Alenka Smerkolj, ministrica brez resorja, pristojna za razvoj in strateške projekte in kohezijo ter dr. Anja Kopač Mrak, ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.

Postopkovno, gospod Jože Tanko.

Hvala lepa za besedo, gospod predsednik. Vsem prav lep pozdrav.

Med naštetimi odsotnimi ministri, odsotnih je pet, imajo štirje upravičen razlog, le minister za finance dr. Dušan Mramor nima opravičljivega razloga za odsotnost s seje Državnega zbora. Namreč, po Poslovniku Državnega zbora je minister opravičen, in ga lahko nekdo nadomešča v primeru, ko gre za mednarodno dejavnost, in to je edini razlog, da se minister lahko opraviči zasedanja Državnega zbora.

Dr. Dušan Mramor ima, kot vidimo iz te obrazložitve letni dopust, kar pomeni, da ta odsotnost ni skladna, ni upravičena in jaz bi, gospod predsednik, le predlagal, da naslovite predsedniku Vlade, da zagotovi udeležbo ministrov, in je odsotnost dopustna samo v neopravičenih razlogih oziroma upravičenih razlogih.

Zdaj, da je ta problem, tak neupravičen, kaže tudi to, da smo program dela Državnega zbora sprejeli 9. novembra lanskega leta, torej pred tremi meseci in mislim, da na tak način, ob zadevah, ki se odpirajo v zadnjem času, predvsem iz tega akademskega področja, da so takšna izigravanja in odsotnosti, načrtovane odsotnosti v času poslanskih vprašanj popolnoma neutemeljene.

In predlagam, da predsednika Vlade opozorite, da zagotovi, da se njegova ministrska ekipa udeležuje seje Državnega zbora in da ne zlorablja poslovnika in pravil in uporablja te neupravičene razloge za odsotnost. Skratka, problemi, ki so v državi, problemi s katerimi se sooča minister za finance in tudi še kakšen drug minister in je povezan s temi neupravičenimi zadevami, ne more biti razlog, da se z dopustom izogne seje Državnega zbora in tudi morebitnim vprašanjem, povezanim s temi zadevami… / znak za konec razprave/.

Hvala lepa.

Milan Brglez

Zdaj, tovrstna opravičila glede zasedbe oziroma prisostvovanja sejam Državnega zbora so bila že posredovana. Premislil bom o tem vašem predlogu in na ustrezen način reagiral.

Zdaj pa bomo nadaljevali. Na e-klopi je objavljen pregled poslanskih vprašanj, na katera v poslovniškem roku ni bilo odgovorjeno.

Prehajamo na predstavitev poslanskih vprašanj. Na prva štiri vprašanja bo odgovarjal predsednik Vlade dr. Miro Cerar.

Kot prvi mu bo poslansko vprašanje zastavil Miha Kordiš.

Prosim.

Predsedujoči, hvala za besedo.

Etika, morala, to sta bili edini politični obljubi SMC pred volitvami. Do danes sta se sprevrgli v svoje nasprotje - v zavajanje, goljufanje in zlorabo. Najbolj nas v Združeni levici vznemirja aktualno sprenevedanje in toleranca do sistematičnih zlorab, ki si jih je privoščila akademska elita. Gre za ščitenje prepletenosti politične in akademske elite ter njihovih koruptivnih praks. Minister Mramor je v času, ko je bil dekan Ekonomske fakultete zavestno pridobil nezakonito premoženjsko korist. Gospod Mramor ni samo kršil 16. člena ZJU in bi moral za to odgovarjati. Njegovo dejanje ima tudi znake klientelizma, nezakonite zaslužke je odrejal še drugim članom vodstva. Med temi je tudi tajnik fakultete, ki je neupravičeno dobil več kot 41 tisoč evrov no in ta tisti človek je v temu trenutku vodja Mramorjevega ministrskega kabineta. Predsednika vlade odstopa Dušana Mramorja niste sprejeli, bolj se zdi da je šlo za dogovorjeno predstavo za javnost. Prav tako, gospo Cerar k odstopu niste pozvali ministrice Makovec Brenčič. Ministrica se je poleg neupravičenega dodatka izplačevala še 19 tisoč evrov neupravičenih sejnin in potnih stroškov iz NAKVIS. Namesto odstopa kot kaže ministrico naloga legalizacija notranje privatizacije Univerze. Privatizira pa jo prav akademska elita, ki jo vi gospod premier, ščitite. Akademske elite in politični razred res vstopajo v odnos simbioze in vzajemnega pokrivanja hrbta.

Zato me, gospod predsednik vlade, zanima, zakaj je bilo ravnanje ministra Mramorja opravičljivo, ravnanje ministrice Setnikar Cankar pa ne? Setnikar Cankar je prejemala astronomske honorarje, praksa je bila nepoštena ampak je bila vsaj zakonita, kljub temu pa je gospa Setnikar Cankar odstop ponudila, vi, kot predsednik Vlade pa ga takrat niste sprejeli. No tokrat imamo opravka z nezakonitim izplačevanje, neupravičenih astronomskih dodatkov. Minister Mramor pa je dodatno prav dobro vedel kaj počne in je do zadnjega zavajal z različnimi izgovori, ki so se potem izkazali še za laži.

Ob zavrnitvi odstopa finančnega ministra se, gospod premier, izjavili naslednje, bom kar citiral: "Delo SMC-ja je vznemirilo ljudi, ki so prej bogateli na račun državljanov". Vsa dejanja pri vas pa kažejo v diametralno nasprotno smer zato me zanima kdo so ti ljudje, ki so bogateli na račun državljanov po vaše neupravičeno? In tukaj me zanima, zelo konkretno, če ne že imena pa vsaj kaj dela, kje delajo, v katerih državnih podjetjih, državnih organih se pogovarjamo. Kar pa res želim slišati pa je, gospod predsednik Vlade, konkretna imena in priimke. In potem naprej, zakaj pa ne, kako konkretno ste proti tem ljudem ukrepali, ne nazadnje so tukaj ljudje, ki po vaše bogatijo na račun državljanov.

Gospod predsednik Vlade, najlepša hvala za vaš odgovor.

Dr. Miro Cerar, predsednik Vlade, imate besedo za odgovor.

Miro Cerar

Hvala lepa spoštovani gospod poslanec.

Najavili ste poslansko vprašanje, ki se glasi takole: "Predsedniku Vlade bom zastavil vprašanje glede kadrovske politike trenutne Vlade." Tako da, prvič, to kar ste na koncu dejali da bi želeli neka konkretna imena ne sodi v okvir vašega napovedanega vprašanja niti seveda jasno ni mogoče in primerno, da bi kot predsednik Vlade zdaj našteval imena ljudi, ki so odgovorni za to ali ono, ki so v teh ali onih postopkih ali pa v njih bodo. Tako da, jaz se bom osredotočil na to vprašanje, ki ste ga seveda zlorabili ampak bom vseeno podal odgovor, vsaj glede tistega glavnega za kar sem neposredno seveda tudi sam soodgovoren.

Omenili ste ministra Dušana Mramorja in vprašanje etičnosti. Torej, najprej naj rečem to, nepravilnosti ali napake, ki so se zgodile leta 2008, mimogrede, na kar velikem številu fakultet in kar veliko ljudem in verjetno je bilo takšnih nepravilnosti še kaj, tudi v kakšnih drugih sferah in v kakšnih drugih letih so bile napake, ki jih je odkrila naša vlada. Nobena od prejšnjih vlad pred nami so bile tri vlade, nobena ni razkrila teh napak in seveda, v tej naši vladi je ravno minister Koprivnikar iz vrst SMC sprožil tudi te postopke, da se je stvar razkrila. Kar kaže, prvič, to, da pod vodstvom stranke SMC naša Vlada sledi temeljnemu načelu ki smo mu rekli pravna država, razkrivanje nepravilnosti, tudi etičnih, ne samo pravnih.

Drugič, ni vsaka etična napaka enako težka in vedno kadar, kot predsednik Vlade ali kdor koli drugi presojaš o odgovornosti nekoga moraš presojati to v kontekstu različnih dejavnikov. Minister Dušan Mramor se je po prvih nekoliko res nespretnih tudi neprimernih izjavah na nek način za katere sem ga ostro kritiziral, kritiziral sem ga tudi za dejanje, za napako, ki je bila storjena. Minister Dušan Mramor se je javno opravičil, obžaloval svoje dejanje, vrnil vsa sredstva, jih je že vrnil, in mi ponudil odstop. Jaz v tem vidim etično komponento njegovega ravnanja, še posebej zato, ker v času, ko je odredil te honorarje, jih ni tako kot vi pravite, klientelistično. On je te honorarje preskrbel za sodelavce na fakulteti, ki so delali preko rednega delovnega časa. Pred tem se je pozanimal ali je pravna podlaga. Sprejet je bil pravilnik, ki mu je, po mnenju pristojnih, to omogočal in on je v dobri veri, da dela v skladu s pravom odredil te honorarje za ljudi, ki so delali preko normalnega časa. Tudi zase, res je. Danes se je ugotovilo, da je bila to napaka, zato je prav, da je sprejel odgovornost, da se javno opraviči, obžaloval, ponudil odstop. Hkrati pa moram upoštevati, da tega ni storil kot minister v sedanji vladi, to je dejanje iz preteklosti, da kot minister v sedanji vladi je eden najboljših, dobil je prestižno nagrado prvi minister Evrope. Torej, najboljši finančnik leta, govorim za finančno področje, ki ga podeljuje ugledna revija iz Londona The Banker, in minister Dušan Mramor je izjemno zaslužen za to, da smo uspeli konsolidirati javne finance, zmanjšalo trend upadanje, naraščanja javnega dolga, zmanjšali proračunski deficit pod 3% in, pozor, to želim poudariti, z vsem tem in številnimi drugimi dejavniki doživeli porast bonitetnih ocen, kar je naši državi prihranilo več kot pol milijarde evrov, ker so tako padle obresti. Minister Mramor torej odlično opravlja svoje delo. Opravlja ga zavzeto, tudi čez vikende, tudi zvečer, z njim sva večkrat na vezi in delava skupaj ali pa dela s svojimi sodelavci stalno. In zato bi poudaril, da v tem tehtanju kaj mora prevladati sem se odločil, da zagotovo zasluži kritiko, zasluži neke vrste opomin, ampak s tem, ko je prevzel odgovornost, obžaloval in ker odlično dela sem se odločil, da ostane v vladi.

Smiselno enaki razlogi veljajo tudi za ministrico Makovec Brenčič. Naj pa pojasnim še to. Ko je gospa Stanka Setnikar Cankar bila v podobni situaciji, nekoliko drugačni, ni želela sama nadaljevati dela v vladi pod nobenim pogojem, tako da mi takrat niti ni omogočila tega razmisleka in zato takrat nisem imel izbire. Njej odstop …/ izključen mikrofon/

Miha Kordiš imate besedo, da zahtevate dopolnitev odgovora.

Najlepša hvala, predsedujoči, za besedo. Poglejte, jaz inštrumenta poslanskega vprašanja na nobeni točki nisem zlorabil. Vsi vemo, da so pač državni organi, državna podjetja tako ali drugače podrejena predsedniku Vlade, da predsednik Vlade lahko ukrepa, da po njih posredno, neposredno lahko kadrira. Tako da moje vprašanje je bilo tu popolnoma na mestu. In če se kje, gospod premier, dogajajo zlorabe se dogajajo v vaši ministrski ekipi, ker si izplačuje takšne in drugačne neupravičene dodatke oziroma si jih je v svoji akademski karieri, sedaj pa se pač zateka v zavajanje, razkrivanje v laži.

Ponovno ponavljam vprašanje, ki sem ga zastavil že prej, pa nanj v resnici nikakor konkretno odgovorili, ampak ste se skrili za neke precej meglene opredelitve o tehtanju, torej: Zakaj je bilo ravnanje ministra Mramorja opravičljivo, ravnanje ministrice Setnikar Cankar pa ne? Prosim, če se tokrat ne izogibate odgovoru, ampak zelo jasno poveste, imamo v obeh primerih nelegitimno izplačevanje astronomskih dodatkov, samo pač v aktualnem primeru ministra Mramorja gre še za nezakonito izplačevanje. Nasploh pa mislim, da smo pri vaši retoriki soočeni z manevrom, kot smo bili priče že pri vprašanju privatizacije javnih podjetij. Gospod Cerar javnost zavajate z izjavami tipa delo SMC, vznemirja ljudi, ki so prej bogateli na račun državljanov samo zato, da bi prikrivali svojo lastno uslužnost do bogatenja posameznikov na javnih sredstvih, tudi teh, ki sedijo v vaši vladi. Gospod premier ponovno počnete točno to, kar sicer očitate drugim. V tem konkretnem primeru smo soočeni s popolno podporo Vlade, notranji privatizaciji univerze pod taktirko akademskih elit in prisvajanju javnih sredstev. Najlepša hvala za vašo dopolnitev.

Predsednik Vlade dr. Miro Cerar imate besedo za dopolnitev odgovora.

Miro Cerar

Hvala lepa.

Spoštovani gospod poslanec! Torej vprašanje ste nedvomno zlorabili, kajti v tem kar ste napovedali, ni bilo vsaj polovice tistega kar ste me potem tukaj spraševali oziroma v smer v katero ste nakazovali. Sedaj, če dovolite, kako naj si mislim. Vi recimo rečete tukaj pred javnostjo, državna podjetja so podrejena predsedniku Vlade. Poglejte, to vpletete v vaše vprašanje. Ne vem, to je za mene, bi rekel, ali velika nestrokovno ali namenoma zavajanje javnosti. Vi veste, da državna podjetja od ustanovitve Slovenskega državnega holdinga na katero je preneseno to korporativne upravljanje, niso podrejena Vladi ali predsedniku Vlade. In ko potem dodate še to, da je stranka SMC nekako naklonjena klientelizmu, lobijem, itn., spet širite neresnico za katero bi bili lahko v normalni situaciji toženi pred sodiščem, zlorabljate pa svoj privilegij poslanske imunitete. Vi lahko tukaj zato, ker imate poslansko imuniteto, izrečete vsako možno laž in jaz imam edino možnost do, da povem, da pač to ne drži. In ko govorimo o teh zlorabah, to je prav tako neetično kot marsikaj drugega kar govorite, pa zato ne bom predlagal vašega vstopa, ampak vam samo povem, da si ne dopustim, da izrekate take neresnice. Stranka SMC tega ne počne. Jaz kot predsednik stranke sem zelo jasno tudi tukaj na tem mestu in večkrat v zadnjih dneh povedal, da absolutno smo za to, da se uveljavlja pravna pa tudi etična odgovornost tam kjer je potrebno, ni pa za vsako dejanje sankcija nujna, odstop ali ne vem, križanje, če bi želeli kakorkoli temu reči, sankcijo je treba sorazmerno prirediti dejanj. In jaz sem razložil zakaj sem sprejel tako odločitev. Ta odločitev ni bila lahka, to veste sami in vem tudi sam, verjamem, da sproža različna menja, to je legitimno, tudi vi imate pravico do vašega mnenja, nimate pa seveda pravice do tega, da širite neresnice. In zato še enkrat poudarjam, odločitev sem dobro pretehtal, jo pojasnil, minister Mramor je prevzel nase odgovornost, poravnal tisto kar je dolgoval, ravnal je v dobri veri, ni vedel, da ravna nezakonito v tistem času in ponavljam, teh nepravilnosti ni odkrila nobena od prejšnjih treh vlad, odkrili smo jo prav mi sami.

Hvala.