Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje.
Pričenjam 54. izredno sejo Državnega zbora, ki sem jo sklical na podlagi drugega odstavka 58. člena in drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.
Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: gospa Iva Dimic, gospa Eva Irgl, gospa Anita Koleša, dr. Jasna Murgel, gospa Vesna Vervega, gospa Erika Dekleva, gospod Ivan Hršak, dr. László Göncz, Luka Mesec, dr. Franc Trček, gospod Zvonko Lah, gospod Roberto Battelli, gospod Franc Jurša, gospod Tomaž Gantar, Miha Kordiš in gospod Dušan Radič.
Na sejo sem vabil predstavnike Vlade. Vse prisotne lepo pozdravljam.
Prehajamo na določitev dnevnega reda 54. izredne seje Državnega zbora.
Predlog dnevnega reda ste prejeli v četrtek, 1. marca 2018 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.
Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav.
Glasujemo. Navzočih je 68 poslank in poslancev, za je glasovalo 68, proti nihče.
(Za je glasovalo 68.) (Proti nihče.)
Ugotavljam, da je dnevni red 54. izredne seje Državnega zbora določen.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA OBRAVNAVO PREDLOGA PRIPOROČILA VLADI REPUBLIKE SLOVENIJE V ZVEZI S STANJEM V SLOVENSKI VOJSKI IN ZAHTEVA ZA MNENJE PREDSEDNIKA REPUBLIKE SLOVENIJE O TEM VPRAŠANJU.
Predlog priporočila je v obravnavo zboru predložila skupina 25 poslank in poslancev s prvopodpisanim gospodom Jožetom Tankom.
V zvezi s tem predlogom priporočila je skupina 19 poslank in poslancev s prvopodpisanim gospodom Jožetom Tankom zahtevala, da Državni zbor opravi splošno razpravo.
Skupina 25 poslank in poslancev s prvopodpisanim gospodom Jožetom Tankom je na podlagi drugega odstavka 107. člena Ustave Republike Slovenije in prvega odstavka 223. člena Poslovnika Državnega zbora tudi predlagala, da Državni zbor od predsednika Republike Slovenije zahteva mnenje o tem vprašanju. Skladno s prvim odstavkom 223. člena Poslovnika Državnega zbora bo Državni zbor o tem predlogu odločil po postopku, določenem v desetem odstavku 64. člena Poslovnika. Glede na to, dajem najprej besedo predstavniku predlagatelja predloga sklepa gospodu Žanu Mahniču.
Hvala za besedo, predsednik. Spoštovane kolegice in kolegi, ministrica.
Zakona, ki sta predlagana situacije ne poslabšujeta, bistveno pa je, da je ne rešujeta. Če ne boste Slovenske vojske izvzeli iz enotnega plačnega sistema v javnem sektorju, če ne boste uredili beneficij in pa če ne boste naredili ostalih sprememb, leta 2020, 2021 Slovenske vojske ne bomo več imeli. To so besede takratnega namestnika, danes pa aktualnega načelnika Slovenske vojske generala Alana Gederja, ki jih je izrekel na 60. nujni seji Odbora za obrambo, s tem potrdil eksistenčno krizo v Slovenski vojski in celotni slovenski javnosti nalil čistega vina.
Glede na to kar je general povedal, smo v Poslanski skupini SDS in Nove Slovenije pripravili predlog priporočila za vlado, umestili njegove predloge v to priporočilo in ga vložili v Državni zbor. Zgodilo se je to, kar smo lahko pričakovali, glede na to, da vemo kakšno je stanje, da je koalicija ta priporočila zavrnila, s tem pa tudi na nek način izglasovala nezaupnico generalu Gederju, ki je jasno povedal kje vojska je, predvsem pa kaj bi morali storiti, da se stanje izboljša.
Oprema, finance in kadri. Vse to troje je področje za katerega je pristojen minister za obrambo, v aktualnem primeru ministrica za obrambo gospa Andreja Katič. Zdaj, to, kar smo mi vložili je kritika celotnega mandata na področju Ministrstva za obrambo, je kritika let, ki so bila neplodna za Ministrstvo za obrambo, je kritika vrhovnemu poveljniku obrambnih sil Republike Slovenije gospodu Borutu Pahorju, ki je kot predsednik vlade v mandatu od 2009 do 2011 dovolil, da je Slovenska vojska utrpela hud udarec pri znižanju finančnih sredstev. Sedaj po 5, 7 letih se šele to… / znak za konec razprave/ stanje pozna. Gospodarska situacija se izboljšuje in zaradi tega iz vojske odhajajo številne pripadnice in pripadniki. Z domovinskim pogumom in ponosom, žal, ne morejo plačevati položnic, oprema, ki jo imajo, jih pogosto spravlja tudi v neugodne situacije. Za vse to je odgovorno vodstvo Ministrstva za obrambo in ker želimo v Slovenski demokratski… / znak za konec razprave/ stranki, da se stvari izboljšajo, smo skupaj z Novo Slovenijo predlagali priporočilo. Žal to ni bilo sprejeto in če drugega ne, pričakujemo po tem, ko bo predsednik povedal svoje mnenje, tudi mnenje vlade kaj bo storila, da se stanje izboljša. Jasni ukrepi in pa jasni cilji.
Iz tega sicer ni jasno, da zdaj glasujemo o, oziroma da poskušamo razpravljati o postopkovnem sklepu, da se zahteva mnenje predsednika republike o teh vprašanjih.
Sledi predstavitev stališč poslanskih skupin do vprašanja zahteve predsedniku republike.
Besedo ima najprej Poslanska skupina Stranke modernega centra, zanjo gospod Marjan Dolinšek.
Hvala, predsednik za besedo. Lep pozdrav vsem skupaj.
Skupina poslank in poslancev iz opozicijskih SDS in Nove Slovenije je 21. februarja vložila predlog priporočila glede stanja v Slovenski vojski in v zvezi s tem podala zahtevo za sklic izredne seje Državnega zbora ter zahtevo za pridobitev mnenja predsednika Republike Slovenije. Predlog priporočila in zahteva za sklic izredne seje oziroma v njej nanizani razlogi zanjo niso novost. Posamezna vprašanja ter stanje v Slovenski vojski na splošno so v tem mandatu polno zaposlovali državnozborski odbor za obrambo. O Slovenski vojski, od njene zmogljivosti do socialnega položaja njenih pripadnikov smo veliko razpravljali tudi na plenarnih zasedanjih. Med drugim na 31. izredni seji maja 2016, na kateri je svoje poglede na stanje v Slovenski vojski predstavil tudi takratni in hkrati sedanji predsednik republike, gospod Borut Pahor. Predsednik republike je v kontekstu večletnih zaporednih negativnih ocen stanja, pripravljenosti Slovenske svojske, poleg zaskrbljenosti konec leta 2017 javno poudaril nujnost posodobitve vojske in celotnega sistema nacionalne varnosti ter svojo podporo spreminjanju krovne zakonodaje. Glede na vsebino predloga priporočila, še bolj pa neposredne in širše zelo kompleksne okoliščine vložitve tega priporočila v Poslanski skupini SMC podpiramo predlog, da mnenje o stanju pripravljenosti Slovenske vojske izreče tudi predsednik Republike Slovenije. Njegovo mnenje bo pomembno prispevalo k realni oceni stanja v Slovenski vojski namesto nepreverjenih informacij ter prehitrega podajanja zaključkov, ki vznemirjajo javnost, najbolj pa škodujejo pripadnicam in pripadnikom Slovenske vojske. Hkrati pa pričakujemo, da se bo predsednik Pahor v okviru svojih pristojnosti sedaj, ko je vlada dr. Mira Cerarja uspela stabilizirati javne finance, obenem pa zaustaviti dolgoletno padanje obrambnih sredstev in z dodatnimi izrednimi povečanji sredstev za Slovensko vojsko celo obrniti trend v drugo smer s svojimi predlogi in pobudami aktivno vključil v proces iskanja družbenega soglasja glede načina reševanja najbolj perečih težav v Slovenski vojski ter vizije njenega dolgoročnega razvoja. Hvala.
Lep pozdrav! Spoštovani predsednik, hvala za besedo. Spoštovane kolegice in kolegi, spoštovani veterani, veteranke vojne za Slovenijo, spoštovani nekdanji moji boji tovariši! Spoštovani vsi tisti domoljubi, ki vam je bila Slovenija in Slovenska vojska kdajkoli in ti tudi intimna opcija.
Slovenska vojska je že četrto leto zapored na najnižji ravni sposobnosti delovanja, kar je v bistvu naravno zaskrbljujoče. Glavni problem je, da je večkrat javno izpostavila ta problem tudi ministrica za obrambo, gospa Andreja Katič in tudi nekdanji, sedaj že nekdanji načelnik generalštaba Slovenske vojske general major dr. Andrej Osterman. Po mnenju Slovenske demokratske stranke imamo v Slovenski vojski in v stanju Slovenske vojske dva problema. Prvi problem je proračunsko ogrožanje Slovenske vojske, ki je posledica nizkega financiranja Slovenske vojske, lahko rečemo v zadnjem desetletju. Drugi, bolj pomemben vidik ogrožanja Slovenske vojske pa je prevrednotenje osnovnih vrednot osnovnega vrednostnega središča Slovenske vojske, ki je nastalo na slovenski pomladi, na združevanju, ne na iskanju prvih in drugorazrednih vojakov, oficirjev ali pa podčastnikov, častnikov ali tudi vojaških uslužbencev Slovenske vojske. Zato tudi, lahko rečemo, iz Zveze Nato prihajajo resna opozorila glede Slovenije. Glavni očitki Nata so, da se Slovenija ne drži zavez o financiranju in o gradnji zmogljivosti Slovenske vojske. Od leta 2010 do danes je torej Slovenska vojska izgubila več kot 40 % finančnih sredstev. Posledice zmanjševanja proračuna ali po naše tudi ogrožanja, finančnega ogrožanja ali proračunskega ogrožanja tega pomembnega sistema pa se kaže v tehnološkem zaostanku, nizki stopnji vzdrževanja bojnih sredstev v Slovenski vojski, nizko financiranje pa je tudi nižja usposobljenost, tehnološki zaostanek, nizka stopnja vzdrževanja, zastarela, predvsem zastarela zaščitna sredstva, predvsem pa tudi zastarel vozni park. V Natu je naša struktura zaradi finančne podhranjenosti najslabša, ponavljam najslabša, z razvojem modernizacije opreme namesto 20 % sredstev dajemo lahko v tem trenutku samo 0,66 %, kar je najmanj med vsemi državami članicami. Glede vrednostnega sistema Slovenske vojske pa lahko ugotavljamo drugi del ogrožanja. To je velik problem Slovenske vojske, je nesposobnost ustaviti padca morale in dvig apatičnosti njenih predstavnic in predstavnikov. Kot lahko zaznamo v medijih in iz izjav vidnih predstavnikov Slovenske vojske je mogoče opaziti očiten padec morale v zadnjih treh letih. Problem je tudi padec zaupanja v nadrejene in posledično bojne morale v enotah. Problem Slovenske vojske je tudi neprimerna kadrovska politika. Na taktični ravni se opaža nenačrtno in kampanjsko prikovanje kariernih poti, posameznikov, ki so močno odvisni od trenutnih poveljnikov enot, ki pa se menjujejo tudi s hitro frekvenco, tako da se vsak načrt podre še preden bi se začel uveljaviti. Ta proces dodatno ruši še ministrica s tem, da samovoljno dodaja ter odvzema pogoje za napredovanje in zasedbe delovnih mest.
Spoštovane kolegice in kolegi! Predsednik republike je v njegovem zadnjem stališču o predaji poročila za leto 2016, povedal naslednje: »Vendar predanost ni dovolj, številke kažejo, da vojaški poklic ni več konkurenčen, poklic v slovenskem prostoru…
Izboljšanje je tudi položaj odpiranja delovnih mest in pogoji zaposlitev v sorodnih poklicih bodo imeli dodaten učinek na stanje v vojski, zato v Slovenski demokratski stranki…
…predlagamo, da na podlagi 107. člena Ustave Republike Slovenije, torej da predsednik Republike Slovenije v roku 24 ur izreče mnenje o stanju pripravljenosti Slovenske vojske.
Najlepša hvala.