Spoštovane poslanke, cenjeni poslanci, spoštovana ministrica, načelnik Generalštaba, predsednik Zveze častnikov, ostali vabljeni gostje, lep pozdrav! Začenjam 24. nujno sejo Odbora Državnega zbora Republike Slovenije za obrambo, ki je bila sklicana na podlagi 47. člena in drugega odstavka 48. člena Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije.
Obveščam vas, da imamo zaenkrat samo eno pooblastilo, in sicer, poslanca Franca Juršo nadomešča poslanka Marija Antonija Kovačič.
S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red: Vloga Slovenske vojske pri varovanju severne in južne meje Republike Slovenije ob zaostrovanju migrantske krize. Ker nisem prejel predlogov za spremembo dnevnega reda, je določen, kot je bil predlagan s sklicem seje.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – VLOGA SLOVENSKE VOJSKE PRI VAROVANJU SEVERNE IN JUŽNE MEJE REPUBLIKE SLOVENIJE OB ZAOSTROVANJU MIGRANTSKE KRIZE.
Mediji so poročali, da naj bi Slovenija skupaj z Avstrijo in Nemčijo pripravila projekt za omejevanje prihodov prebežnikov. Po pisanju medijev naj bi skupni projekt zajemal strog mejni nadzor na slovensko-hrvaški meji, ki naj bi ga izvajali slovenski, nemški in avstrijski policisti. Avstrija naj bi načrtovala tudi obsežno posredovanje vojske na svoji južni meji, predvsem naj bi okrepila vojaško navzočnost na zeleni meji. V zvezi s tem se postavlja vprašanje, kakšna bo vloga Slovenske vojske pri varovanju severne in južne meje Republike Slovenije ob zaostrovanju migrantske krize.
Postopkovno, gospod Möderndorfer, izvolite.
Hvala lepa, predsednik.
Imam zelo preprosto postopkovno vprašanje, ki vam ga zastavljam glede na to, da se sklicujete na 47. in 48. člen poslovnika, pa nikjer nisem zasledil podlage za sklic te seje, še posebej zato ne, ker me čudi, da smo podobne vsebine obravnavali včeraj. Jaz sicer razumem, da je želja, v tem primeru vaša, ker ste edini vi sklicatelj te seje, da bi dvigovali neko tenzijo, pa vendar se mi zdi prav, da v skladu s poslovnikom najprej spoštujemo poslovnik. Veste, da je – mogoče tudi ne veste, ker takrat še niste bili predsednik odbora, ampak 14. 9. 2015 je predsednik Državnega zbora sklical posvet s predsedniki in predsednicami delovnih teles. Seveda, na tem seznamu vas ni, ker še niste bili predsednik, je bil pa takrat vaš predhodnik oziroma so bili vsi. Da ne bi bilo izgovorov, da ni bilo opozicije na tem sestanku, bili so tako iz Združene levice kot tudi iz vaše stranke, kjer je bil navzoč vaš kolega. Moram reči, da sem malo presenečen, glede na to, da na tem zapisu, ki vam ga bo strokovna služba verjetno pokazala, sicer je pa dostopen tudi v UDIS, je več kot jasno bil problem nakazan tudi v takšnem načinu sklicevanja, kot ste ga vi zdaj uprizorili. Jaz sicer razumem, da je gospa Eva Irgl ena najbolj znamenitih predsednic, ki sklicuje na tak način, kot ste to vi danes naredili, in ona je tudi edina, ki je manjkala na tem posvetu. Skratka, mislim, da je prav, da ugotovimo, da na podlagi dveh takihle člankov oziroma treh ne moremo sklicevati sej, ker potem imamo lahko vsak dan kar naprej seje. In me zanima, kako to, da ste se odločili za te tri članke, zakaj se niste odločili, recimo, že par dni prej, ko so bili še podobni članki. Namreč, takšni sklic sej pač enostavno ne bodo prinesli nekih pozitivnih rezultatov, še posebej ne zato, ker se zlorablja parlamentarno prakso. In če mislite s tem nadaljevati, potem jaz ostro protestiram proti takšnemu načinu sklicevanja sej. Nimam nič proti vaši ideji in predlogu, da bi razpravljali, vendar potem se vsaj potrudite v poslanski skupini in naredite sklic, kot se je to naredilo za kakšno drugo sejo, za kakšno zahtevo, tako kot poslovnik veleva. Moram vas opozoriti, predsednik, da navedba, ki ste jo navedli kot podlago za sklic, je seveda nerelevantna, ker ne vsebuje tistega, kar bi v resnici moralo. In proti takšnemu načinu sklicevanja tudi protestiram. Pričakujem pa vašo obrazložitev, glede na sam postopek, glede na to, da zelo dobro poznam 47. in 48. člen poslovnika, sploh pa nujna seja, ker ne vidim nobenega argumenta, v tem članku ga nisem videl, za ta vaš sklic. Hvala.
Hvala za vaše mnenje, gospod Möderndorfer. Zdaj moram pa z razočaranjem ugotoviti, da takrat, ko je še obstajala Poslanska skupina Zavezništva Alenke Bratušek in ko ste bili vi in vaša takratna poslanka Mirjam Bon Klanjšček še skupaj v isti poslanski skupini, niste problematizirali, ko je ona sklicala izredno sejo Odbora za izobraževanje na podlagi enega pisnega poslanskega vprašanja, ki ga je, mimogrede, vložil Tomaž Lisec, in sklicala nujno sejo zaradi nasilja v šolah. Takrat tega nisem zasledil, gre za enako zadevo. Dal sem časopisne članke – najprej naj povem, da tega ni sklicala Slovenska demokratska stranka, tako da nismo pripravljali v Slovenski demokratski stranki gradiva za sklic te seje. Kot piše, lahko predsednik delovnega telesa sklicuje in vodi seje delovnega telesa ter predstavitve mnenj. Menim, glede na to, da se napoveduje vračanje migrantov, da ste verjetno nekateri prejeli oziroma veste, kaj piše predsednik Vlade svojim kolegom iz sosednjih držav, da je situacija resna, in vse, kar pričakujem oziroma upam, da tudi ostali pričakujete, da nam samo ministrica in načelnik generalštaba pojasnita, kakšna bo vloga Slovenske vojske v teh primerih. Predvsem pa bi tudi jaz rad slišal in da se na tem odboru pogovorimo - veste, kakšna panika je bila in kako se je na vrat na nos oktobra mudilo spreminjati oziroma dopolnjevati 37. člen Zakona o obrambi, potem pa, ko je bila zahteva za razpis referenduma zavrnjena in je le-ta stopil v veljavo, pa zaenkrat nismo prejeli s strani Vlade še nobenih zahtev oziroma zahtevkov, da bi Državni zbor na podlagi 37.a člena dal določena dodatna, tudi v neki meri policijska pooblastila Slovenski vojski.
Kot sem dejal, namen današnje seje je drugačen, kot je bil namen včerajšnje seje, ko so bila priporočila za sejo Državnega zbora, ko je sejo sklicala poslanska skupina. Namen te seje je, da nam ministrica in general Osterman predstavita, kakšna bo vloga Slovenske vojske, da se o tem pogovorimo in če ima kdo kakšno vprašanje, da ga tudi zastavi.
Izvolite, gospod Möderndorfer.
Glejte, predsednik, da bova najprej nekaj stvari razčistila, da ne boste govorili neresnic. Dejstvo je, da se časopisni članki razlikujejo od poslanskega vprašanja, ki navaja neka določena dejstva in določene trditve. Zato vas lepo prosim, ne mešati hrušk in jabolk. Drugič, niste mi razložili, kje je podlaga na podlagi 47. in 48. člena poslovnika, glede na to, da obstaja dogovor, ki pa ima neko težo, z dne 14. 9. 2015, se pravi, v mesecu septembru, ko je bil dogovor, kako se bodo seje sklicevale, seveda unificirano za vse odbore in komisije. To je bistvena razlika od te vaše razlage. Jaz nisem polemiziral vaše želje in interesa pogovarjati se z ministrico za obrambo in načelnikom o tem, kaj je problematično ali ne, problematiziram način sklica seje, to je pa nekaj drugega. Zato sem vas opozoril, da imate možnost kot poslanska skupina zahtevati takšno nujno sejo in bi dali tudi neko pravno podlago za sklic te seje. Veste, mati demokracije so najprej okviri pravil, ne samo vsebina. Zato vas opozarjam, še enkrat mi, prosim, razložite, kje je podlaga za ta sklic, kajti 47. in 48. člen sta, kar se tega tiče, zelo jasna; ne bom vam ju prebiral, ker ju imate pred sabo. Dejstvo je, da vam dajeta samo pooblastila, da sklicujete seje, dogovor pa je bil, na kakšen način. O tem govorim, veste, tale dokument, ki ima pet strani in si ga je treba samo prebrati – to je skupna zaveza vseh predsednikov in predsednic odborov in komisij, kako bomo delovali in kakšna bo parlamentarna praksa. Ne problematiziram vsebine. Poleg tega pa nikoli nisem rekel, da je to sklicala stranka oziroma Poslanska skupina SDS, ampak sem rekel, da ste vi predlagatelj te seje, in z vami polemiziram, ne z vašo poslansko skupino, saj ste vi podpisnik in vi ste se sklicevali na ta dva člena poslovnika.
Ja, hvala tudi za to. Zdaj, če vas pravilno razumem, želite, da je v prihodnje, ko skličemo sejo, le-ta redna in da vam pripravimo več gradiva. Izvolite.
Nisem rekel, da mora biti redna in vam tudi ne zapovedujem načina sklica. Predlagam vam, da ko sklicujete seje, spoštujete dogovor med predsedniki in predsednicami odborov in komisij, da dajete podlago. Zaradi mene je lahko seja nujna, redna, kakršnakoli, samo vsebinsko podlago dajte. Trdim namreč, da sklic seje ne more temeljiti na časopisnih člankih, ker po tej teoriji imamo lahko vsak dan kar naprej Odbor za obrambo, ker je vsak dan v zadnjih mesecih samo še o tej tematiki.
Spoštovani predsednik, moram se odzvati. Poglejte, ne gre samo za časopisne članke, mislim, da je varnostna situacija predvsem v teh razmerah, ki jih nismo načrtovali. Predvsem je bilo mnenje tudi Evropske unije in vseh držav, ki so vpletene v tako imenovano migrantsko krizo, da bodo tudi podnebne razmere, zima omejevala dotok beguncev. Temu ni tako in varnostna situacija v Evropi in tudi v Sloveniji se iz dneva v dan poslabšuje. In mislim, da je sklic takšne seje zelo primeren, zato bi vas prosil, da nadaljujete s sejo, ker do zdaj, ko sem vedno tudi sam, lahko rečem, odgovarjal na to vprašanje, da nismo gospodarji svoje usode in da Evropska unija nima mehanizma, zato mora vsaka država članica posebej poskrbeti za svojo varnost. In danes smo tukaj, ko bi morala Slovenija realno in v najkrajšem času ugotoviti, kako bo reagirala na varnostno situacijo. Kako bo reagirala na varnostno situacijo na južni meji in na severni meji. Imamo spremenjene okoliščine, kot veste, vrag je vzel šalo, tako v Zvezni republiki Nemčiji kot v Avstriji. Lahko rečem, sam živim na meji in tam imamo spremenjeno situacijo, imamo vojsko na meji že nekaj časa, torej, nemogoč je prestop meje z Avstrijo, če nimaš s sabo identifikacijskega dokumenta. In menim, da so ta seja danes in razprava na tej seji ter odgovori ministrice in načelnika generalštaba nujno potrebni, zato je moj proceduralni predlog, da nadaljujete sejo in se ne ozirate na opazke opozicijskih poslancev. Hvala lepa.
Še enkrat, predsednik, glejte, zdaj vas bom spomnil na vašega vodjo poslanske skupine, ki nonstop vztraja na proceduri. Meni je žal, ampak še enkrat moram poudariti, to, kar je govoril kolega Breznik, nima zveze s tem, kar jaz problematiziram. Govorim o podlagi za sklic seje, ne govorim o ideji in želji. Jaz vam ne oporekam, da bi radi razpravljali o tej vsebini, daleč od tega, ampak to ne more biti opravičilo, da kršimo poslovnik, za to gre. In gospod Tanko nonstop ponavlja, da je treba najprej spoštovati poslovnik. In o tem govorim, ne govorim o vaši želji, da bi radi razpravljali in dobili odgovore. Namreč, nisem dobil odgovora na svoje postopkovno vprašanje glede 47. in 48. člena poslovnika. Zakaj je pomemben ta odgovor – ta odgovor je pomemben zato, ker bom že tretjič odprl vprašanje in dobil enak odgovor na poslovniški komisiji, ki je dvakrat že razpravljala o načinu sklicevanja takšnih sej, in tudi na Kolegiju predsednika Državnega zbora, kjer je bila že najmanj petkrat razprava o takšnem načinu sklicevanja. Namreč, kolega predsednik, samo eno stvar bi vam rad povedal, temu se reče zloraba poslovnika. In glede na to, da ste še mladi in imate pred sabo še celo kariero, se vam bo to vrnilo kot bumerang, ko boste sedeli na kakšni drugi seji, na drugi strani. In vam zato predlagam, da ne zlorabljate poslovnika. To je zloraba, namreč.