32. nujna seja

Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino

14. 9. 2017

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Vse članice in članice odbora, vabljene ter ostale prisotne prav lepo pozdravljam!

Pričenjam 32. nujno sejo Odbora za izobraževanje, znanost, šport in mladino.

Obveščam vas, da je zadržan in se seje ne more udeležiti dr. László Göncz. Poslanka Violeta Tomić nadomešča poslanca Miha Kordiša, poslanec Jožef Horvat nadomešča poslanko Ljudmilo Novak, poslanca Anja Bah Žibert nadomešča poslanca Tomaža Lisca, poslanec Jani Möderndorfer nadomešča poslanko Vesno Vervega.

S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red seje odbora. In sicer imamo eno točko, Protizakonita konfesionalna dejavnost v javnih šolah. Ker v poslovniškem roku nisem prejela predlogov v zvezi z dnevnim redom, je določen takšen vrstni vred seje kot je bil predlagan s sklicem.

Smo pri 1. TOČKI DNEVNEGA REDA.

Prejeli ste zahtevo Poslanske skupine Levice za sklic nujne seje odbora z dne 6. 9. 2017, ki je objavljena na spletni strani Državnega zbora s sklicem. K tej točki dnevnega reda sem vabila kot je razvidno s sklica. Prejeli smo dve opravičili, in sicer opravičil se je predsednik republike, ker se v teh dneh udeležuje srečanja 12 šefov držav na Malti, in tudi opravičilo prof. dr. Igorja Žagarja Žnidaršiča s Pedagoškega inštituta.

Besedo dajem predlagatelju zahteve za sklic seje, torej predstavniku Poslanske skupine Levica. Violeta Tomić, izvoli.

Spoštovana predsednica, najlepša hvala za besedo.

Pozdravljam tudi vse prisotne, kolegice in kolege, in vse vabljene.

Obžalujem, ker ni predsednika tukaj. Verjamem, da ima v tem predvolilnem času veliko obveznosti. Še bolj obžalujem, da tukaj ni ministrice Maje Makovec Brenčič, ki je baje v Turčiji, podpira naše fante, ki se bodo danes borili v košarki. Tudi to je zelo pomembna funkcija. In, žal, upam da bomo kljub temu, kljub njuni odsotnosti, uspeli kompetentno izpeljati razpravo in priti do nekaterih zaključkov in sklepov.

Stvar je popolnoma preprosta, kajti naša Ustava je v svojem 7. členu popolnoma jasna. Imamo ločitev države in verskih skupnosti, še več, imamo dvojno ločitev. Tako kot se država ne sme vmešavati v notranje zadeve verskih skupnosti - v Sloveniji jih imamo kar 50 -, tako naj se ne bi verske skupnosti vmešavale v protokole in zadeve države. Tudi Zakon o financiranju vzgoje in izobraževanja - ZOFVI - je v svojem 72. členu povsem jasen, kajti prepoveduje konfesionalno dejavnost v javnih vrtcih in šolah.

Toda kljub temu, da imamo to na zakonski ravni jasno določeno, se s strani verskih uslužbencev Rimskokatoliške cerkve, predvsem dogaja stalnica, da se nekako na več načinov posega v sfero javnega. In država si žal ne le zatiska oči pri tem, ampak celo v veliko primerih pri teh nezakonitih dejavnostih, predvsem v šolah in vrtcih, celo sodeluje. Zato smo v Levici se odločili, da skličemo današnjo sejo odbora, in z njo zahtevamo dosledno spoštovanje ločenosti države od verskih skupnosti ter upoštevanje zakonske določbe o prepovedi konfesionalnih dejavnosti v javnih šolah.

Položaj je torej popolnoma jasen. Na to je opozoril tudi varuh človekovih pravic, torej varuhinja, in ne enkrat. Tukaj imamo poročila že iz leta 2015, 2016, zdaj se piše leto 2017. Leta 2009 je že takratni minister Lukič imel precejšnje težave s tem, in tudi takrat se ni nič uredilo. Imamo na mizi in imamo opraviti s tako imenovanim »lex imperfecta«, se pravi nepopolnim zakonom. Mi, kot zakonodajno telo, imamo dolžnost, da nepopolne zakone naredimo popolne in tako omogočimo, da se jih dosledno spoštuje.

Varuh človekovih pravic je Ministrstvu za izobraževanje kar dvakrat poslal priporočilo, naj ta položaj vendarle uredi in naj uvede sankcije v ZOFVI, kajti tukaj je odgovornost ravnateljev popolnoma jasna. In ministrstvo je bilo vse do zdaj neodzivno. Žal, in na moje veliko presenečenje, pa se je odzvalo s trditvijo, da bi izpolnitev teh zahtev varuha človekovih pravic pomenila širjenje nestrpnosti.

Očitno ministrstvo ne razume oziroma noče razumeti načela ločenosti države in Cerkve, načela spoštovanja Ustave in tudi ne razume načela strpnosti, kajti strpnost, pojem strpnosti zajema tako verne kot neverne in tako katoliške verujoče - čeprav so večinski -, kakor tudi vse drugače verujoče in ateiste.

Skratka, na zadnji otvoritvi te podružnične šole na Polici je bil prisoten tudi predsednik republike Borut Pahor, in očitno je, žal, da najvišji politični funkcionarji v tej državi ne spoštujejo Ustave, zakonov. In kakšno sporočilo s tem dajejo državljanom? Da tisti, ki je močen, tisti, ki je bogat - vemo, da je Katoliška cerkev najbogatejša cerkev -, da lahko počnejo, kar hočejo / nerazumljivo/ in da za njih zakoni ne veljajo.

A veste, po mojem mnenju je to tudi eden večjih razlogov, da se ljudje, predvsem mladi, izseljujejo iz takšne države, ki ne spoštuje zakonov. Ne samo pomanjkanje delovnih mest. Kajti država, ki ima zapisana neka ustavna načela in zakone, pa jih najvišji predstavniki te države ne spoštujejo. Kaj naj si o tem mislijo državljani in kako naj oni najdejo svoje mesto potem tukaj?

Kot smo prebrali v medijih, je ministrica Makovec Brenčič menila, da v tem zadnjem primeru pa le gre za kršenja zakona in da bo primer obravnaval Inšpektorat za šolstvo in šport. Mi smo veseli, da je to končno ugotovila, vendar reševanje tega vprašanja ne more biti arbitrarno in prepuščeno vsakič sprotnemu reševanju določenih naklonjenih ali nenaklonjenih posameznih ministrov ali pa uradnikov in inšpektorjev. Položaj je treba urediti v skladu z Ustavo in v skladu z zakonom, tako da bodo inšpektorji točno vedeli, kako ravnati, ne pa da za mnenje, ali je to konfesionalna dejavnost ali ne, vprašajo Škofovsko konferenco. To je tako, kot da bi, ne vem, tistega, ki je skupaj kradel, v postopku vprašali: »Ali si držal vrečo?« »Nisem, seveda nisem.«

Ko smo sklicali to sejo, smo z nekih koncev celo slišali, da gre za ideološki boj, kulturni boj. V Levici smo, poudarjam, sklicali to sejo zaradi branjenja ustavnega načela ločenosti države in cerkve, za obrambo javnega šolstva in sekularnosti. Skratka, za obrambo splošnega interesa.

Javno šolstvo v tem mandatu sicer doživlja kar hude napade, ker z novelo ZOFVI ministrstvo zasebnim šolam podarja 100 % financiranje z javnim denarjem, kar je izjemno škodljivo in seveda lahko vodi v dvotirni šolski sistem. Eden bo za tiste bogate, drugi, javni šolski sistem, pa bo za revne. Tudi Zakon o vrtcih, ki je trenutno v obravnavi, daje prednost zasebnim pred javnimi. In seveda je glavni akter na področju zasebnega šolstva prav verska skupnost, Rimskokatoliška cerkev.

Veste, svetovni nazor se oblikuje, ko si ti majhen, ko si otrok. In če si takrat priča indoktrinaciji, če nimaš možnosti sekularne obravnave, ene širine znanja in svetovnega nazora, potem si vzgojen v katolika, ki vsako skepso do pravilnosti njihovega ravnanja jemlje kot napad na svojo osebnost, kajti to je fundament, iz katerega je ta otrok zrastel. In tukaj, poudarjam, nimamo nič proti vernikom, ni pa prav, da politike, ki se nekako pogodijo z največjo versko skupnostjo, to stisko ljudi izrabljajo za neke svoje politične agende. Zato smo v Levici predlagali dva sklepa in res pričakujemo široko podporo, kajti tukaj gre za ustavna izhodišča in celo za izhodišča moderne civilizacije. Razsvetljenstvo je pripeljalo v šolstvo sekularnost, širino. Mimo so časi, ko so šolali otroke samo cerkve, in tukaj ne gre za tradicijo, kajti ta tradicija je v 21. stoletju že zdavnaj presežena.

To pričajo tudi druge evropske države, ki imajo večinoma te zadeve ločene. Mi se zelo radi primerjamo s Švico. V Švici cerkveni davek plačujejo verni. Potem jih lažje prešteješ, koliko jih je. Podobno je v Nemčiji in tako naprej.

Predlagamo dva sklepa in prosimo res za konstruktivno, široko podporo, in da končno naredimo iz tega zakona, ki je nepopoln, enega popolnega. Prvi sklep je, kot ste dobili v sklicu: »Odbor za izobraževanje, znanost in šport in mladino poziva Vlado, naj spoštuje in uveljavlja načelo ločenosti države in verskih skupnosti.

Drugi sklep je: »Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino poziva ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, da v najkrajšem možnem času pripravi spremembo zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja s katero bo zagotovila ustrezno sankcioniranje, kršitve, prepovedi izvajanja konvencionalnih dejavnosti v javnih vrtcih in šolah.«

Toliko za enkrat, pa se bom še javila v razpravi. Hvala za vašo pozornost.

Hvala lepa.

Zdaj pa dajem besedo državni sekretarki, dr. Andreji Barle Lakota.

Izvolite.

Andreja Barle Lakota

Najlepša hvala za besedo.

Kar se tiče stališč Ministrstva za izobraževanje, naj še enkrat poudarim, da smo seveda zavezani spoštovanju Ustave in spoštovanju zakona, ki je pred nami. Zato je stališče ministrice bilo tudi v tem konkretnem primeru nedvoumno. Dejstvo je, da seveda ministrstvo samo ni pristojno za ukrepanje plus mora raziskati tudi konkretno situacijo, zato je zadevo odstopilo inšpektoratu. Ob tem bi rada povedala še naslednje. Ko govorimo o tem, da je potrebno sankcionirati izvajanje zakona, torej Zakon o organizaciji in financiranju, naj povem, da že sedanji zakon vključuje sankcije za ravnatelja, ki ne spoštuje zakonskih določb. Te sankcije so dvojne. Ene lahko izreka svet zavoda in druge po Zakonu o šolski inšpekciji, torej inšpektorat. Mimogrede je bilo navrženo še nekaj miselnih nastavkov, kot na primer, da ministrstvo poudarja 100 % financiranje, in da odpira vrata zasebnemu šolstvu. Naj tukaj odločno protestiram proti ugotovitvam, da ministrstvo pravzaprav spodbuja in na široko odpira vrata zasebnemu izobraževanju, pa bom še enkrat povedala zakaj. Naš predlog zakona o organizaciji in financiranju, vendarle uvaja kup varovalk, ki varujejo javno šolstvo, spoštuje pa ustavno odločbo, tako kot sem že na začetku povedala, zavezani smo pač spoštovanju Ustave. Velja tudi, enako velja tudi za Zakon o vrtcih, ki je ravnokar v postopku. Niti z eno določbo ne slabimo javne predšolske vzgoje. Nasprotno, z določbami, ki smo jih predlagali, smo prepričani, da to tudi krepimo. V zvezi s konkretnim primerom lahko rečem samo to, da smo kot je že rečeno, zavezani k uresničevanju 72. člena, konkretni primer pa bo seveda razreševal inšpektorat.

Hvala lepa.

Zdaj bi dobil besedo predsednik republike, vendar ker ga ni, ker se je opravičil, dobili smo danes to opravičilo iz urada predsednika in dobili ste ga tudi vi v pisni obliki na mizo. Bi pa vseeno prebrala.

Predsednik republike se z veseljem odzove na številna vabila lokalnih skupnosti, društev, šol, vrtcev in številnih drugih prirediteljev na različne slovesnosti. Mnogokrat gre za pomembne obletnice in lokalne dosežke pri gradnji ali prenovi javnih institucij, ki jim velja izkazati vse priznanje. Programe tovrstnih proslav oblikujejo organizatorji sami v skladu s pričakovanji, tradicijo, načinom življenja in željami lokalnega prebivalstva, kar je edino demokratično in smotrno. Praksa tovrstnih dogodkov je prav zato različna in ta pestrost programov prireditev velja za najrazličnejše vrste dogodkov in proslav v državi. So odraz demokratičnosti, pluralnosti in strpnosti ter tradicionalnega načina življenja in vrednot slovenske družbe. Ali oziroma kdaj pluralnost proslav in podobnih dogodkov v konkretnem primeru preseže zakonske okvire, je stvar presoje, za to pristojnih državnih organov in posledično njihovega ukrepanja.

Zdaj bom dala pa še besedo drugim vabljenim. Želi kdo besedo? Ja, izvolite. Zaradi magnetograma bi vas lepo prosila, če se predstavite.

Vlado Began

Vlado Began, Koalicija za ločitev države in verske skupnosti oziroma cerkve.

Mi vsekakor podpiramo predlagane sklepe, ki jih je navedla gospa Tomićeva. Menimo, da so blagoslovi v šolah neustavni, se pravi protiustavni in seveda tudi nezakoniti. Poglejte, v zakonu jasno piše: »Organizirani verski obredi.« Ali je bil ta verski obred organiziran ali ne? Ali je bilo to v okviru organizirane prireditve? Je bilo. Verjetno je šola povabila predstavnika katoliške cerkve, da tam izvede molitev in blagoslov. Molitev in blagoslov sta bila izvedena po določenem protokolu, ki ga je sprejela cerkev, torej gre za organiziranost. Gre za organiziran verski obred v smislu doktrine katoliške cerkve in gre tudi za organiziranost v smislu same prireditve. Saj to ni bilo nič spontanega. Duhovnik ni prišel iz publike, kar naenkrat tam skočil, pa začel molit in blagoslovit. To je bilo vse organizirano. Se pravi, bilo je dogovorjeno, to pomeni urejeno in dogovorjeno in organizirano. Se pravi, gre za organiziranost. Torej, gre za protizakonitost v smislu 72. člena že navedenega zakona.

Seveda pa ne gre samo za protizakonitost, ampak gre tudi za protiustavnost. Poglejte, že je bilo rečeno, da imamo v Sloveniji 7. člen slovenske Ustave, ki govori o ločitvi verske skupnosti in države. To pomeni, da mora biti država do vseh ver indiferentna in ne sme nobene podpirati, ne sme nobene preferirati, mora biti torej versko nevtralna. Se pravi, na javnem prostoru, to je v bistvu državni prostor, ne gre recimo za javni prostor v smislu neke ulice, ampak državni prostor, ne sme biti nobene verske dejavnosti – blagoslovov, maš, molitev in podobnih verskih obredov. Ker če bi to bilo, bi potem pomenilo, da so vsi ti verski obredi oziroma vera del države kot take, to pa je protiustavno, v nasprotju s 7. členom slovenske Ustave. Poglejte, nekateri pravijo: »Ja, gre za tradicijo. Blagoslovi so tradicija.« Ali je tradicija več od Ustave, več od zakona? Po našem mnenju ne. Pravijo tudi: »Ja, ljudje oziroma starši želijo blagoslove v šolah.« Ja, ali nimamo mi Ustave in zakona? Ali je želja staršev več vredna kot pa slovenska Ustava in zakon? Po našem mnenju sigurno ne. In glejte, blagoslovov je dosti, ne samo šol. Mi imamo v Sloveniji ogromno blagoslovov, ki jih izvaja katoliška cerkev na državnih objektih. Verjetno se še kdo spomni blagoslova vojaške ladje, ne samo ene, celo dveh, raznih drugih državnih objektov in tega je polno. Nerazumljivo nam je, kako lahko država dopušča takšne stvari, kajti gre za direktno kršenje slovenske Ustave. Poglejte, kaj pomeni recimo katoliška vera? Kaj je bistvo vera ali pa vseh teh obredov katoliške cerkve? To, da preko svojih obredov širi svojo vero in jo brani. Poglejte, država potem ko dovoli blagoslov ali pa javna šola dovoli blagoslov v državnih prostorih, pomaga pri širjenju vere. Ona ni več nevtralna, ona se je jasno postavila na stran katoliške cerkve ali pa kakšne druge, če bi bila kakšna druga verska skupnost vpletena v tem oziru. Država omogoči verski skupnosti, da ona na državnem teritoriju širi svojo vero in to je strahotno v nasprotju s slovensko Ustavo.

Država bi to morala enostavno sankcionirati. Mi se zelo strinjamo s tem, da je treba kazenske določbe uvesti v zakonodajo in ne samo to, treba je tudi sprejeti določen zakon ali pa popravo Zakona o verski svobodi, ki točno določi, kaj je ločitev države in verske skupnosti, da bo točno, jasno, da ne bo prihajalo do takih zadev. Skratka, mi podpiramo te sklepe, ki jih je predlagala Levica. Menimo, da je to zelo protiustavno in nezakonito in upamo, da se to ne bo več dogajalo.

Hvala lepa.

Hvala lepa tudi vam.

Želi še kdo od vabljenih besedo? Ugotavljam, da ne.

Zdaj pa prehajamo na razpravo članov in članic odbora. Preden pozovem prvega, vas obveščam, da mag. Bojan Krajnc nadomešča poslanko Ireno Kotnik.

Prvi se je prijavil kolega Kordiš.

Izvoli.

Najlepša hvala za besedo, predsedujoča.

Ja, na tem odboru bi nam moral družbo delati tudi predsednik republike Borut Pahor, ampak Borut Pahor očitno najde čas, da se udeležuje verskih obredov v javnih institucijah, ki tam sploh nimajo mesta, ne najde pa časa, da bi prišel sem na debato o tem, zakaj se krši ustavna ločitev države in cerkve pri nas. Kar je simptomatično, je pa seveda tudi sila narobe in več pove o Borutu Pahorju kot predsedniku republike kot pa o tem odboru in o vsebini, o kateri danes govorimo.

Država in cerkev sta ločena z razlogom. To je neka civilizacijska pridobitev, nek trend, ki se je gradil od razsvetljenstva dalje. Razsvetljenstvo je bilo tisto prvo zgodovinsko obdobje v Evropi, ki je razumelo, da je šolstvo potrebno vzeti iz rok posamezne veroizpovedi in ga obrniti v smoter našega skupnega javnega dobrega. Ta trend se je pri nas po 200 letih začel obračati z izhodom Slovenije iz Jugoslavije. Začela sta ga Marija Terezija in Jožef drugi, tam leta 1774, še poglobil se je po drugi svetovni vojni, ko smo dobili socialistično revolucijo, no, z odcepitvijo Slovenije od Jugoslavije pa je ta trend drastično nazadoval. Rimskokatoliška cerkev je to priložnost zgrabila z obema rokama, zato da se je zavlekla v pore našega izobraževanja. Seveda si prizadeva kot interesna grupacija za to, da pridobi status državne cerkve, mogoče ne uradno, zagotovo pa neuradno in po prevladujočem vplivu, po vzvodih, ki se jih gradi v posameznih institucijah. Poglejmo samo maše za domovino … Koga tam srečamo, in to ne v zasebni kapaciteti kot individualnih vernikov, ampak v svoji uradni kapaciteti? Predsednika republike, predsednika Vlade, predsednika Državnega sveta, celo vojaško vodstvo, brigadirja Ostermana v vojaški uniformi, ki pride na mašo za domovino, in to je simbolno pripoznanje, ki ga slovenski politični vrh daje cerkvenim aspiracijam po tem, da se profilira kot državna verska institucija. Kot sem že dejal, da se Rimskokatoliška cerkev obrača interesno, da želi čim več vpliva, posesti, vzvodov v izobraževalnem procesu, to je popolnoma razumljivo. Mislim, da si skoraj vsaka verska skupnost prizadeva povečevati svoj vpliv v to smer. Kar pa ni sprejemljivo, pa je, da ji politični razred kaj takega dopušča. Vladajoča koalicija oziroma njena Vlada, njeno Ministrstvo za izobraževanje je pred kratkim na mizo prineslo nov oziroma novelo Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. In kaj v tem zakonu počne? Še dodatna sredstva namenja zasebnemu izobraževanju. Še bolj bo finančno podprto iz javnih financ zasebno izobraževanje, znotraj tega tudi izobraževanje, ki poteka po ideološki doktrini Rimskokatoliške cerkve. Ni res, ni res, da Ministrstvo za izobraževanje, zanj Maja Makovec Brenčič to področje ureja v korist javnega šolstva. Počne prav narobe in počne prav nasprotno. Zaradi tega, ker je predstavnica Ministrstva za izobraževanje privlekla na plano še Zakon o vrtcih, povejmo tudi tukaj, da ta Zakon o vrtcih ne posega v omejevanja ali pa vsaj regulacijo ustanavljanja novih zasebnih vrtcev, ki se zažirajo v občinske proračune in se ustanavljajo neodvisno od potreb prebivalstva. Ampak ta določila še kar pušča pri miru.

No, ampak, če se ZOFVI, torej Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja intenzivno ukvarja s tem, da zasebnim šolam namenja dodatna sredstva in na ta način poglablja privatizacijo našega osnovnošolskega izobraževanja, pa določila o ločevanju cerkve in države pušča pri miru. Zato se mi zdi, da je sklep, ki so ga na mizo prinesle koalicijske poslanske skupine vsebinsko okej, torej, da mora ministrstvo dati detajlna navodila ravnateljem v šolah, kako izvajati to ločevanje države in cerkve, je pač okej, ni pa dovolj. To je treba urediti na zakonski ravni, kot predlagamo tudi v Levici z enim izmed dveh današnjih sklepov, ki smo jih pripravili za to sejo. Nista pa ta sklepa, ta koalicijski in ta naš, izključujoča, sta komplementarna. Koalicijski sklep to pereče področje ločenosti države in cerkve na šolskem področju lahko spravi v tek nemudoma, ampak jo zakonodajno ne zavaruje, kar je pa potem seveda naslednji logični korak, da spremenimo zakonodajo in javno izobraževanje, ki mora biti svetovnonazorsko nevtralno, ločimo od cerkvenega vpliva.

Hvala.

Hvala lepa.

Imam še eno obvestilo, in sicer poslanec Franc Breznik nadomešča poslanko Jelko Godec.

Besedo dajem kolegici Anji Bah Žibert.

Izvoli.

Hvala lepa za besedo, predsedujoča.

Poglejte, jaz nimam težav s tem, da posamezna poslanska skupina pripravi nek predlog za razpravo. Pomembno pa je, kaj za to da kot podlago. V tem primeru, bom kar vnaprej in jasno povedala, da gre za širjenje nestrpnosti in sovraštva. Zakaj? Poslanska skupina Levica, zdaj niste več združeni, zdaj ste samo še Levica, je navedla primer dogajanja v Osnovni šoli Polica pri Grosupljem in zdaj pravite, da je prišlo do kršenja Ustave in zakona. Zdaj, spoštovani, to enostavno ne drži. Na tej prireditvi ni bilo nobenega obreda. Na tej prireditvi ni bilo verskega obreda. Blagoslov, kakršenkoli je bil, ni verski obred. To si ni izmislila Anja Bah Žibert, da ne bo pomote, tudi Slovenska demokratska stranka ne, ampak so to ugotovitve inšpekcijskih služb, ki so tovrstne primere že obravnavale. Dovolite, da vam nekaj od teh tudi navedem, konkretno, kaj so zapisali: »Blagoslovi nimajo elementov organiziranosti (to odgovarjam tudi vam, ker pač stvari poznate), ker čas in kraj ter udeleženci in sam postopek blagoslova vključno z rekviziti niso vnaprej določeni za vse primere enako. Za razliko od organiziranih obredov, na primer svete maše, za izvedbo blagoslova niso nujne potrebe posvečene osebe cerkve - strogo upoštevanje liturgičnih predpisov, uporaba posvečenih rekvizitov in nahajanje na svetih mestih. Na podlagi navedenega menimo, da blagoslov oziroma blagoslovitelja ni mogoče umestiti med organizirane religiozne obrede.« To so ugotovitve inšpekcijskih služb.

In ja, spoštovani, v tej državi potekajo, hvala bogu, že kar leta in leta. Blagoslovi so potekali tudi v času, ko je bil minister Gaber, na šoli, ki ji je županovala svetnica Združene levice, ampak za čuda takšnih sej ni bilo. Danes je seveda po neki sreči in pomoči elit uspelo neki »strančici«, da je prišla v parlament in zdaj tukaj kuri državljani in neti sovraštvo do tega, da nekaterih dogodkov pač posamezne občine ne bi smele organizirati. Ta prireditev je bila v organizaciji občine. Naj vam mimogrede povem, da je šlo za šolo, ki jo je ta občina oziroma to kar so naredili, postavili sami, brez sredstev države.

Mene res čudi, da gospa predlagateljica, ki se tako zelo zavzema za javno šolstvo, ni storila nič, da bi to ministrstvo financiralo to šolo in da bi to javno šolstvo imelo možnost svojega dela. Ampak zanimivo, veste, na teh področjih so imeli šolo celo v verskih ustanovah, ker niso imeli kje drugje izvajati šolskega pouka, pa takrat vas ni bilo nikjer. Saj tudi takrat bi lahko prišli na ulice, tudi če niste še sedeli v tem Državnem zboru.

Nadalje. Naj bom jasna. Ko govorite o kršenju Ustave, veste, čas vas je povozil. Ustava ni tista ustava od tiste države kamor bi vas, kamor bi vi nas radi porinili nazaj. Takrat je namreč res veljal pristop z odliko negativne narave neuresničevanja pravice do verskega prepričanja medtem, ko danes gre za pravico pozitivne narave. Državi ta pravica zapoveduje, da mora nekaj storiti, da gre za pozitivno uresničevanje te pravice. Govorim vam obrazložitev ustavnega načela ločenosti države od cerkve. In naj vam povem, da današnje razumevanje, tudi to je iz komentarja k omenjenim členom, današnje razumevanje vloge cerkve in odnosa države cerkve v Evropi izhaja iz sprejemanja države kot svobodne demokratične družbene ureditve in spoznanja, da medsebojno spoštovanje in podpora svobodni cerkvi dejanski laični državi lahko prispeva k razvoju, spoštovani, k razvoju.

Naprej. poglavitna in načelna omejitev pretirane ločitve države in verskih skupnosti, postavljanje previsokega zidu med državo in verskimi skupnostmi je določena v drugem odstavku 7. člena z ustavno zapovedjo svobode delovanja verskih skupnosti. In ne gre za kršenje Ustave. In še enkrat, še najmanj je v primeru, ki ga danes želite izpostavljati kot vzorčni primer, ni šlo za konfesionalno dejavnost. Ta je v zakonu določena. Naj vam tudi povem, da šola takrat, ko je ta dogodek bil, ni bila niti predana še Ministrstvu za šolstvo in izobraževanje. Upam, da tudi to veste in da tisti dan sploh ni bilo pouka. Tam so se zbrali občanke in občani, ki so želeli tja priti. Nihče ni nikogar prisiljeval. Menda ja pa boste dovolili lokalni skupnosti, da dogodke organizira po svoje. Ali bomo zdaj dovolili samo dogodke s partizansko zvezdo, pa oblečenimi otroci in res v času šolskega dogajanja. To je pa izkoriščanje otrok. Kje ste pa takrat bili? Ne, takrat vas ni, še spodbujate to. In zato danes ponovno in dokončno poudarjam, vi ste tisti, ki netite sovraštvo v tej državi.

In še kot zadnje. Ustava, veste, rekli ste ministrstvo krši zakon, pa Ustavo. Se strinjam. Ministrstvo, ne bom rekla, da v tem primeru ali pa to konkretno ministrstvo ampak imamo ministra, ki je kršil 8 zakonov, pa Ustavo, pa je minister, pa nisem slišala, da bi ga pozvali k razrešitvi. Pa ne samo to, spoštovana Violeta. Mladi odhajajo iz te države tudi zato, ker imamo parlamentarce, ki kršijo Ustavo, ker jemljejo mandate. Kakšen zgled pa dajete mladim rodovom, če se lahko zbere neka skupina in odvzame mandat protiustavno? In še nekaj, ko govorite in poudarjate, je to javno in zasebno. Najbolj glasni, pa ne bom rekla, da ste to konkretno vi, ampak najbolj glasni pri tem zagovarjanju javnega-zasebnega so tisti, ki svoje otroke pošiljajo na zasebne šole v tujino, na zasebne šole v tujino, seveda iščejo svojo zdravstveno pomoč ali pa kakorkoli, drugo pomoč pri zasebnih zdravnikih ali pa v tujih bolnišnicah. In nehajte že enkrat državljanke in državljane nenehno s temi vašimi floskulami na nek način res boleče, boleče deliti. Slovenija je vendarle del Evrope in Evropa temelji na krščanskih vrednotah in tega Violeta Tomić pač ne bo spremenila.