Vse članice in člane odbora, ostale vabljene ter vse predstavnike s strani Vlade prav lepo pozdravljam! Pričenjam 56. nujno sejo Odbora za gospodarstvo. Jaz bi samo prosila, da dokončam, pa boste dobili takoj besedo. Obveščam vas, da so zadržani oziroma se seje ne more udeležiti gospod Franc Laj, kot nadomestne članice oziroma člani pa na seji sodelujejo: gospa Irena Grošelj Košnik nadomešča gospo Anito Koleša, gospod Jožef Horvat nadomešča mag. Mateja Tonina.
Izvolite za postopkovno, dr. Franc Trček.
Hvala za besedo. Lep pozdrav vsem skupaj!
Moje postopkovno se nanaša na razširitev dnevnega reda te seje, zlasti na točko 3, tematiko večstranskih sodišč za reševanje naložbenih sporov. Poglejte, zaradi, v bistvu dveh, treh zadev, prvo je, da je to prišlo, padlo v sistem Državnega zbora včeraj ob 15.40. Moj strokovec me je takoj na to opozoril. Kar debelo stališče Vlade glede te tematike je prišlo v hišo, vsaj do mene, danes deset čez drugo. Mogoče je kdo kakšnih deset, petnajst minut prej dobil, ker pač Levica je na neki strani hodnika.
Druga zadeva. Gre za vsebinsko zelo pomembno tematiko tako imenovanih multilateralnih naložbenih sodišč. Zdaj stališča o katerem ne smem zdaj govoriti še na postopkovnem, lahko pa toliko rečem, da ali Vlada je to pisala prej ali ni upoštevala nekaj kar se je zgodilo 6.marca. 6. marec, sodišče EU, investicijski sporazumi med članicami EU z arbitražnim reševanjem sporov neskladni s pravom EU. Sodišče EU, znana zgodba s kar dolgo brado že iz leta 1991, nizozemska zavarovalniška skupina Ahmea, skratka nizozemsko-češkoslovaška…
Moj postopkovni predlog, ki ga moram vsebinsko obrazložiti. Gre za podoben mehanizem kot je mehanizem ICS ali ISDS o katerih smo že govorili smo že govorili, ko smo se pogovarjali o CETA in TTIP in takrat je nekako Vlada obljubila transparentnost tovrstnih razprav. Celo več, glede ICS se je Vlada pridružila Belgiji v tožbi glde mehanizmov sporazuma CETA. Skratka, to kako ta Vlada poskuša ta mic po mic poriniti naprej je prvo derogacija, drugo ge za tako pomembno tematiko vzpostavljanja nekih paralelnih sodišč, ki dejansko bi povozila še tako, upam si trditi, načeto suverenost srednjih in manjših držav. O tem sem že večkrat v imenu Levice govoril v tem Državnem zboru, relativno osamljeno.
Zdaj postopkovni predlog je dvostopenjski. Prvič, predlagam, da damo na glasovanje, da se 3. točka umakne z dnevnega reda te seje in seveda, da se ta točka obravnava ne nekem naslednjem sklicu, da imamo možnost navsezadnje proučiti gradivo. Priznam, da o tej tematiki kar nekaj vem, pa bi potreboval z mojim strokovnim timom kakšen teden dni za to, če se resno pogovarjamo o tem.
In drugo seveda, da izhajajoč iz nekih zavez, ki jih je gospod Cerar dal, to obravnavamo na odprti seji. To je neka tema, ki bom rekel, zelo razburja Evropo dan danes, ne pa tukaj, jaz moram nekako nastopati kot EU ustavni patriot. Veste, celo nemško združenje sodnikov je opozorilo, da je to ne le nevarni presedan, ampak da dejansko škodljiv, in da ni nobene potrebe v nekih ustavnih parlamentarnih demokracijah s tretjo vejo oblasti, da se gre v tovrstne paralelizme skozi katere bodo globalne korporacije še bolj pritiskale oziroma imele legaliziran pritisk na zakonodajne postopke.
Skratka, da ne bom predlog, predlagam, da glasujemo o tem, da se 3. točka umakne z dnevnega reda današnje izredne seje, da se lahko ustrezno pripravimo za obravnavo te, tudi pravno zelo zapletene tematike. Ne vem ali je gospod premier predvideval to ali ne, ampak on se je opravičil recimo, da bo odsoten iz današnje seje. Z vsem dolžnim spoštovanjem do ljudi, ki so tukaj podpisani, skratka gospod Počivalšek, gospa Štraus Podlogar, gospod Stanonik, se mi zdi, da potrebujemo pri obravnavi te točke tudi kakšnega res izkušenega ustavnega pravnika, mednarodnega pravnika in še koga, ker gre za čisto preresne zadeve, da bi se jih na takšen način porinilo na neko sejo, kjer pač del opozicije izkorišča rahlo predvolilno legalno, legitimno, ker pač, in se na ta način nekako to speljalo. Osebno me tudi kot državljana Slovenije ne le kot politika boli, da je to verjetno nek indic, da bo Slovenija med tistimi državami, ki jih bodo prisilili, da bi to na hitro naredili, da bi potem v nekih pogajalskih pozicijah v Bruslju rekli, poglejte saj od 27-ih jih je pa toliko že sprejeto…
…Skratka predlagam postopkovni predlog, da 3. točko umaknemo iz dnevnega reda današnje seje. Na kratko sem obrazložil zakaj, in da jo obravnavamo na naslednji redni seji Odbora za gospodarstvo, in da je ta seja seveda odprta za javnost, ker to preči navsezadnje, veste že, če se ustavim na 2. členu Ustave, kaj šele, če bi šel naprej.
Hvala za besedo.
Vidim, da tudi se želi Vlada odzvati. Jaz bom samo najprej razložila te postopkovne zadeve.
Dr. Franc Trček, vse prej kot ste bili kratki, tri minute, ampak sem vam dovolila, ker se tudi sama strinjam, da je tema pomembna, tako kot so pomembne marsikatere druge teme v tem Državnem zboru.
Kar se tiče, zakaj je bilo sklicano danes oziroma zakaj pač tako hitimo. Ker v gradivu piše, da je rok za obravnavo stališča v Državnem zboru do 16. 3., danes smo 13. 3. V obravnavo smo prejeli stopnjo tajnosti »INTERNO« s strani predsednika Državnega zbora. Jaz moram ta protokol seveda upoštevati in moram obravnavati zadevo kot interno.
V skladu s 64. členom Poslovnika vas obveščam, da bi morali za umik točke to predložiti pisno do začetka seje. Tega pač ni bilo storjenega, tako da ta predlog ne morem sprejeti. Predlagam pa, da ko pridemo do te 3. točke, potem glasujemo o tem ali to točko prekinemo in jo prestavimo na eno izmed naslednjih sej, tako da dejansko bomo lahko dosegli ta efekt, ki ste ga v bistvu na začetku želeli.
Besedo pa dajem še predstavniku Vlade, državnemu sekretarju, gospodu Alešu Cantaruttiju, ki je tudi pristojen za to zadevo.
Izvolite.
Hvala lepa.
Jaz sem želel prav to tudi predlagati. Se strinjam, da je tematika izjemno pomembna, da tudi se opravičujem za to, da ste relativno pozno dobili to vsebino. Tukaj bi rad poudaril, da imamo 19., torej v ponedeljek, zasedanje Sveta za splošne zadeve, ki bo odločal o tej ali pa obdelal tudi to točko in Slovenija je pravzaprav edina med članicami Evropske unije, ki nima stališča do tega vprašanja. Jaz bi predlagal torej, da se morda, ko pridemo do te točke, izglasuje tudi prekinitev seje, pa potem recimo do petka enkrat si vzamemo še nekaj dni časa, predvsem poslanci in potem tudi o tem odločimo.
Ja, boljše to kot nič, ampak moram komentirati. Jaz ne želim doseči noben efekt, kot ste vi rekli, gre pač za odgovorno delo poslank in poslancev. V tem umestnem času, recimo sem si pridobil tudi stališče ene od vodilnih strokovnjakinj za pravo EU, ki seveda svari nacionalne parlamente obeh domov, če imajo tako v bikameralno ureditev znotraj Evropske unije, da tovrstnih škodljivih naporov, ki verjetno prihajajo skozi lobiranje globalne korporacij čez Bruselj, ne podpremo oziroma, da smo odločno proti.
Hvala.